8 maart 2023
Leveringsproblemen FreeStyle Libre 3
De afgelopen weken zijn gebruikers van de FreeStyle Libre 3 geconfronteerd met leveringsproblemen. Diabetesvereniging Nederland heeft direct contact opgenomen met de verschillende partijen, want gebruikers moeten er vanuit kunnen gaan dat hun hulpmiddelen tijdig geleverd worden. Fabrikant en leveranciers hebben ons verteld dat de leveringsproblemen snel worden opgelost. We blijven dit natuurlijk volgen.
Wat gebeurde er de afgelopen weken met de FreeStyle Libre 3?
Gebruikers van de FreeStyle Libre 3 kregen de afgelopen weken te maken met problemen met de levering. Sommige gebruikers kregen minder sensoren dan normaal. Sommige gebruikers kregen de FreeStyle Libre 2 in plaats van de FreeStyle Libre 3. In enkele gevallen kregen gebruikers geen sensoren.
Waarom werd er niet goed geleverd?
De leveringsproblemen komen door problemen met het transport en de opslag van de sensoren. Tegelijkertijd was er een grote stijging in het aantal mensen dat de FreeStyle Libre 3 bestelde.
Toen bekend werd dat er problemen waren hebben de leveranciers de kwartaalbestellingen van de Freestyle Libre 3 verkleind. Dus veel mensen kregen niet hun volledige kwartaal bestelling. Daardoor konden zoveel mogelijk mensen in ieder geval een voorraadje sensoren krijgen. Ook kregen sommige mensen de FreeStyle Libre 2 toegestuurd als alternatief. Hier zijn deze gebruikers door de fabrikant en de leveranciers niet duidelijk over geïnformeerd.
Hoe gaat het de komende weken met de FreeStyle Libre 3?
De fabrikant heeft ons laten weten dat de sensoren snel weer normaal geleverd kunnen worden. Gebruikers kunnen de ontbrekende sensoren in de komende weken weer verwachten. Wij blijven dit uiteraard goed volgen. Wil jij iets kwijt over deze leveringsproblemen, of iets anders doorgeven, neem dan zeker contact op met onze ledenservice.
Wat vindt Diabetesvereniging Nederland?
Diabetesvereniging Nederland vindt dat mensen met diabetes er altijd vanuit moeten kunnen gaan dat zij de juiste hulpmiddelen op tijd geleverd krijgen. Het niet ontvangen van sensoren of het ontvangen van een ander type sensor is onacceptabel. Deze hulpmidddelen zijn noodzakelijk voor het voorkomen van complicaties en problemen met bloedglucosewaarden zoals hypo’s of hypers. Diabetesvereniging Nederland heeft daarom direct contact gezocht met de leveranciers en de fabrikant van de sensoren. Wij hebben hen gevraagd om heldere en snellere communicatie en openheid op het moment dat er dergelijke ernstige problemen zijn.
Kan ik een klacht indienen?
Vragen, opmerkingen of klachten over diabeteszorg kunnen altijd gemeld worden via onze ledenservice. Daarnaast kunnen klachten over de zorg, waaronder diabeteszorg, gemeld worden bij het Landelijk Meldpunt Zorg.
De FreeStyle Libre 3 of een Hybrid Closed Loop systeem
Gebruikers van een FreeStyle Libre 3 kunnen mogelijk ook gebruik maken van een Hybrid Closed Loop Systeem, een geautomatiseerde insulinepomp. Bekijk voor meer informatie: Hybrid Closed Loop systemen en bespreek het met je zorgverlener.
Voluit leven met diabetes. Dat is waar Diabetesvereniging Nederland voor staat. Samen zetten we ons in voor goede zorg en een beter leven voor alle mensen met diabetes.
Schrijf je in met je e-mailadres en ontvang nieuws en updates
Nieuwsbrief