Word lid en maak het verschil
Word lid
Mentale gezondheid

Mentale gezondheid

Naast gezonde voeding, bewegen en voldoende slaap maakt zorgen voor je mentale gezondheid ook onderdeel uit van een gezonde leefstijl.

    Naast gezonde voeding, bewegen en voldoende slaap maakt zorgen voor je mentale gezondheid ook onderdeel uit van een gezonde leefstijl. Klachten zoals angst, slaapproblemen, burn-out en depressie komen namelijk vaak voor bij mensen met diabetes. Niet gek, want diabetes is er iedere dag, altijd. Veel mensen vinden dat een zware last. Ook kunnen glucosewisselingen en complicaties van diabetes invloed hebben op hoe je je voelt. Wat kun je doen om je fijn te blijven voelen als je diabetes hebt?

    Leef zo gezond mogelijk

    Een gezonde leefstijl helpt niet alleen bij het beheersen van diabetes, maar ook bij het verbeteren van je mentale gezondheid. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, eet gezond en probeer stress te verminderen door bijvoorbeeld mindfulness of ontspanningsoefeningen te doen. Door goed voor je lichaam te zorgen, voel je je vaak ook beter in je hoofd.

    Zorg voor een ondersteunend netwerk

    Met een ondersteunend netwerk bedoelen we dat je mensen om je heen hebt, die weten dat je diabetes hebt en je daarbij kunnen helpen. Denk aan je familie, vrienden en zorgverleners. Zij kunnen je helpen bij het omgaan met de emotionele uitdagingen van diabetes. Praat met hen over hoe je je voelt en wat je nodig hebt. Het delen van je ervaringen kan een grote opluchting zijn en je het gevoel geven dat je er niet alleen voor staat.

    Met anderen praten over je diagnose

    Want diabetes heb je niet alleen.

    Stel haalbare doelen

    Wil je iets bereiken? Stel dan haalbare doelen. Hierdoor leg je niet te veel druk op jezelf en voorkom je dat er teveel in één keer op je afkomt. Verdeel daarom grote taken in kleinere, haalbare doelen. En belangrijk: wees trots op jezelf voor elke stap die je zet, hoe klein ook. Dit zorgt voor meer zelfvertrouwen en helpt je gemotiveerd te blijven.

    Wees lief voor jezelf

    Het is belangrijk om lief en geduldig te zijn voor jezelf, vooral op dagen dat je het moeilijk hebt. Accepteer dat je niet perfect bent en dat het normaal is om slechte dagen te hebben. Wees niet te streng voor jezelf als dingen niet gaan zoals je het gepland had. Niemand is perfect.

    Zoek professionele hulp

    Als je merkt dat je worstelt met je mentale gezondheid, aarzel dan niet om professionele hulp te zoeken. Stress, een depressie of burn-out komen namelijk regelmatig voor bij mensen die diabetes hebben. Een psycholoog, therapeut of coach kan je helpen omgaan met je emoties en je tips en adviezen geven om met de uitdagingen van diabetes om te gaan. Het is moedig om hulp te vragen en het kan je enorm helpen om diabetes een plek te geven in je dagelijks leven.

    Deel artikel
    Meisje op slaapkamer
    Word lid en maak het verschil

    Jouw lidmaatschap kan levens redden! Help diabetes begrijpen en bestrijden met je gift aan Diabetesvereniging Nederland.

    Word lid