Wat zijn gezonde vetten?

Vet is een bron van energie en vitamine A, D en E. Belangrijk voor een gezond eetpatroon dus. Waar moet je op letten als je vetten eet?

Er zijn verzadigde vetten, onverzadigde vetten en transvetten. Sommige vetten zijn gezonder dan anderen. Heb je diabetes type 1 of 2, dan is het extra belangrijk om de gezonde variant te kiezen.

Deel je ervaring

Met anderen praten over voeding - want diabetes heb je niet alleen.

Hoe zit het met vetten?

Verzadigd vet zit in: 

  • dierlijk vet, zoals vet vlees en worst 
  • plantaardige margarine, roomboter 
  • koek, gebak, chocolade, snacks, zoutjes 
  • bladerdeeg 
  • fastfood


Transvet komt soms voor in frituurvet en in koekjes en gebak. Op het etiket kan de vermelding ‘plantaardig vet, gedeeltelijk gehard’ of ‘gehydrogeneerd vet’ wijzen op transvet.

Onverzadigd vet zit vooral in: 

  • alle soorten oliën 
  • dieetmargarine en halvarine 
  • vloeibaar bak-, braad- en frituurvet 
  • sladressing op basis van olie 
  • vette vis 
  • noten (zoals walnoten en hazelnoten) en zaden/pitten 
  • pindakaas en andere notenpasta’s olijven

 

Kies onverzadigd vet

Beperk het eten van verzadigd vet en transvetten. Onverzadigde vetten kunnen je cholesterolgehalte verlagen, waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt. Verzadigde vetten en transvetten verhogen de kans op deze ziekten juist, omdat je cholesterolgehalte toeneemt.

Zoek naar een goede verhouding tussen de verschillende onverzadigde vetten. Varieer met plantaardige oliën.

Vette vis of visolie

Eet bij voorkeur twee keer per week vette vis: makreel, zalm, haring, bokking, heilbot, sprot, sardientjes. Hierin zitten omega-3-vetzuren en die hebben een gunstige invloed op de vetstofwisseling. Eet je geen vis? Bespreek dan met je arts of diëtist of het zinvol is om visoliecapsules te gebruiken en wat de juiste dosering is.

Vet uit melkproducten

Natuurlijke melkproducten, zoals melk, yoghurt en kaas, lijken te beschermen tegen hart- en vaatziekten. Of volle producten minder goed zijn als je diabetes hebt, is niet wetenschappelijk bewezen. Bij volle producten zit je sneller vol en heb je minder snel trek. Helemaal bij volle kwark, want daar zit meer eiwit in. Maar magere varianten hebben minder calorieën. Kies dus wat bij je past.

Afvallen door minder vet

Als je minder vet eet, krijg je meestal ook minder calorieën binnen. Hierdoor kun je afvallen. Afvallen kan een positief effect hebben op je diabetes. Het levert vaak een betere insulinegevoeligheid op en betere bloedglucosewaarden.

Afvallen door minder koolhydraten

Niet alleen minder vet heeft gevolgen voor je cholesterolgehalte en je gewicht, ook het beperken van geraffineerde koolhydraten. Volg je een koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt dieet? Meestal betekent dit dat je meer vetten en eiwitten inneemt. Kies dan de gezonde vetten.

Ontvang magazine Diabc

Ontvang magazine Diabc

Word je graag wijzer over jouw diabetes? Word lid en ontvang het blad 8x per jaar in de bus!

Met anderen praten over voeding want diabetes heb je niet alleen

Lees ook

Koolhydraten

Koolhydraten

Lees hier wat je moet weten over koolhydraten als je diabetes hebt.

Je eetpatroon wijzigen

Je eetpatroon wijzigen

Hoe pak je het aanpassen van je eetpatroon aan?

Voedingsrichtlijn

Voedingsrichtlijn

Wat is gezonde voeding? Waar moet je rekening mee houden?