Diabetesvereniging Nederland

Sla het menu over
  • Contact
  • Informatie voor
  • Over DVN
  • Inloggen
help mee

Inzicht in je glucose waarden met een sensor. Hoe pak je het aan?

Je hebt diabetes type 2 zonder intensief insulinegebruik en wilt graag wat meer inzicht in je glucosewaarden. Dat kan natuurlijk met de vingerprik methode. Maar ben je ook nieuwsgierig naar je glucosewaarden tussen de meetmomenten en bijvoorbeeld 's nachts? Dat kan door je glucosewaarden te meten met behulp van een sensor.

RRR29537 (2)Lees eerst dit: Een sensor bij type 2 zonder intensief insulinegebruik

Stappenplan voor meer inzicht in je glucosewaarden met behulp van een sensor

Allereerst is het belangrijk om te weten wat een goede bloedglucosewaarde is. Een goede glucosewaarde ligt zoveel mogelijk tijd tussen de 4 en de 8 mmol. 

Wat wil je weten en wat wil je meten?

  • Maak voor het aanbrengen van de sensor eventueel een plan met je POH.
  • Wat zou je willen weten? Zijn er situaties die je wil onderzoeken?

Bijvoorbeeld:

    • ’s morgens moe wakker worden. Heb ik ’s nachts hypo’s (gliclazide of langwerkendeinsuline bij 1x spuiten)?
    • Na of tijdens het sporten voel ik me niet zo lekker
    • Wat doet bepaalde voeding? Bijvoorbeeld alcohol, pizza, gebak
    • Iedereen zegt meer bewegen, maar wat doet het soort bewegen? Bijvoorbeeld krachttraining, wandelen, hardlopen
    • Wat doet ontspanning of stress?

Hoe start ik de eerste 4 dagen?

  • Start met het aanbrengen van de sensor en leef 4 dagen zoals je altijd gewend bent. Dit geeft informatie over de situatie nu.
  • Je kunt zoveel scannen als je wilt, maar 7 belangrijke momenten moet je in ieder geval scannen: 

voor het ontbijt  
1,5 uur na het ontbijt  
voor het middageten  
1,5 uur na het middageten  
voor het avondeten  
1,5 uur na het avondeten  
voor het slapen gaan

  • Zet bij elke scan in de notities van de app: wat heb je gegeten, wat heb je gedaan. Daarvan kun je later een uitdraai maken en dit meenemen naar je POH

Na de eerste 4 dagen ga je analyseren

  • Analyseer de 3 dagen: Wat gaat goed? Wat kan beter? Kan je een alternatief uitproberen?

Bijvoorbeeld:

    • Na het ontbijt steeds boven 9 mmol? Vervang bijvoorbeeld 2 boterhammen door koolhydraat arm brood. Je meet die dag het verschil. Volgende dag vervangen door 2 vezelrijke crackers of yoghurt met muesli. Je meet weer het verschil.
    • Na avondeten te hoog. Wat doet 15 minuten wandelen na het avondeten? Meet het verschil.
    • Welke tips heeft u al van andere mensen gekregen die u nu kunt uitproberen? Meet ook na toepassing daarvan het verschil.

Na de eerste 4 dagen ga je experimenteren

  • Probeer de komende dagen de alternatieven uit. En kijk ook specifiek naar de situaties die je wilde meten en omstandigheden waarover je meer wilde weten.

Wat doe je nadat de sensor is uitgewerkt?

  • Maak een analyse van de totale periode. Welke dingen blijf je doen zoals je altijd hebt gedaan en welke uitgeprobeerde veranderingen neem je mee? Welke voedingsmiddelen schrap je uit je eetpatroon en welke beweging op welk tijdstip voeg je toe?

Extra tips

  • Je kunt de sensor ook bewaren voor bijzondere gelegenheden zoals een actieve vakantie (alleen handig bij langwerkende insuline of su derivaat)
  • Doe je de voorbereiding alleen of samen met je POH?
  • De app op je telefoon installeren en de sensor aanbrengen is iets dat je zelf moet doen, bereid je goed voor met bijvoorbeeld video's op de website van de fabrikant van de sensor en maak de plek waar je de sensor aanbrengt goed schoon met alcohol. Zorg dat de plek voor het aanbrengen goed droog is.
  • Als je een account aanmaakt bij de fabrikant van de sensor kun je aan je POH de code vragen van de praktijk waarmee je de POH kunt uitnodigen om mee te kijken. De uitnodiging is via de mail. Meekijken kan via de computer
  • Ook kun je zelf uitdraaien maken van de grafieken van de sensor en deze meenemen naar volgend consult. Eventueel kun je ook in een consult samen kijken naar de gegevens in je telefoon.

Veel succes met je bevindingen en houd in het achterhoofd dat kleine stappen al heel veel resultaat kunnen brengen.