Een gezondere leefstijl bij diabetes

Welke invloed heeft voeding en bewegen op je diabetes? Welke begeleiding heb je nodig bij het aanpassen van je leefstijl en wat kun je zelf doen?

Het is vooral de combinatie van regelmatig extra bewegen en gezond eten die blijvend effect heeft op je gezondheid. Dit geldt niet alleen voor mensen met diabetes, maar voor iedereen.

Word lid

Krijg persoonlijk advies en hulp om voluit te leven met je diabetes.

Minder medicijnen

Het aantal koolhydraten dat je binnen krijgt, hoeveel je beweegt en je lichamelijke conditie, bepalen hoeveel medicatie er nodig is om je bloedglucosewaarden op peil te houden. Het is beter voor je gezondheid als je daarvoor zo min mogelijk medicijnen nodig hebt. Als het lukt om door een gezondere leefstijl minder medicijnen te gebruiken is de kans op bijwerkingen kleiner. Complicaties zoals hart- en vaatziekten kun je mogelijk voorkomen of uitstellen. Ook krijg je vaak een gezonder gewicht, voel je je fitter en zit je lekkerder in je vel. 

'Het doet niets bij mij' 

Er zijn factoren, zoals erfelijke, waardoor verandering van leefstijl een minder duidelijk resultaat laat zien. Voor een aantal mensen kan dit erg ontmoedigend zijn! Toch is het op de langere termijn beter voor je gezondheid. Mogelijk voorkom je dat je op korte termijn nog meer medicijnen moet slikken of meer insuline moet spuiten. Of zorg je er juist voor dat bepaalde complicaties uitblijven.


“Bewegen is goed voor je geest en je lichaam.” 
Chris (63, diabetes type 2)


Diabetes type 1

Bij diabetes type 1 kun je met intensief bewegen je insulinegevoeligheid vergroten en je insulinebehoefte verminderen. Hierdoor heb je soms de helft minder insuline nodig. Als je dit ook nog eens regelmatig doet, kan deze verbetering blijvend zijn. 

Heb je regelmatig last van hoge bloedglucosewaarden? Dan kan het helpen minder koolhydraten te eten of producten te gebruiken met een lage glykemische index. Hierdoor krijg je minder hoge glucosepieken. Je hebt dan minder insuline nodig. Daardoor is de kans op te lage bloedglucosewaarden kleiner en zijn je waarden stabieler.

Diabetes type 2

Bij diabetes type 2 zijn de lichaamscellen meestal minder gevoelig voor insuline, waardoor deze minder glucose opnemen uit het bloed. Ook wordt vaak de productie van insuline door de alvleesklier minder. Een gezonde(re) leefstijl met gezonde koolhydraatarme voeding en regelmatig bewegen houdt je gewicht beter op peil. Hierdoor verbetert meestal de insulinegevoeligheid in de cellen. Ook krijg je betere cholesterolwaarden en werkt het bloeddrukverlagend. Hierdoor neemt de kans op complicaties af of kun je die uitstellen.

Verminderde insulinegevoeligheid

Mensen die vooral minder gevoelig zijn voor insuline, kunnen door een gezonde leefstijl vaak voorkomen dat ze bloedglucose verlagende tabletten moeten slikken of insuline moeten spuiten. Als je al medicijnen gebruikt kun je de dosis vaak verminderen of zelfs stoppen. Overleg altijd met je behandelaar zodra je aan de slag gaat met het aanpassen van je leefstijl.

Afgenomen insulineproductie

Mensen waarbij met name de insulineproductie is afgenomen, hebben ook veel baat bij een gezonde leefstijl. De glucosewaarden na de maaltijd nemen minder toe en de insulinegevoeligheid verbetert. Hierdoor is minder medicatie nodig of kan het ophogen van medicatie minder snel nodig zijn. Overleg ook in deze situatie met je behandelaar als je wilt starten met een gezonde leefstijl.

Wat kan ik zelf doen?

Maak de veranderingen niet te groot voor jezelf en begin met kleine stapjes! Alles wat je meer beweegt of minder koolhydraatrijk eet dan eerst, is mooi meegenomen. Het begint bij meer inzicht krijgen in je huidige eet- en beweeggewoontes. Je kunt een persoonlijke gezondheidscheck doen, zodat je een aantal - op jouw situatie - gerichte tips krijgt.

Eten en drinken

  1. Noteer enkele dagen (zowel weekend als doordeweekse dagen) wat je eet en drinkt.
  2. Zoek op hoeveel koolhydraten je voeding bevat, bekijk welke voedingsmiddelen met veel koolhydraten je makkelijk kunt minderen of achterwege kunt laten. Een diëtist kan je hier heel goed bij helpen.
  3. Als je medicatie gebruikt, overleg met je behandelaar wat je het beste kunt doen als je gaat minderen met koolhydraten. Dan kan hij/zij goed met je meekijken wat het precies doet met je lichaam en bloedglucosewaarden en daar eventueel de hoeveelheid medicijnen op aanpassen.
  4. Weet je niet hoe je moet beginnen of heb je moeite om jezelf te motiveren? 
    - Bekijk onze tips om je eetpatroon te veranderen. 
    - Lees het boek Diabetes Type 2? Maak jezelf beter of ga aan de slag met het Kookboek.
    - Maak een afspraak met een diëtist, die kan je helpen de eerste stappen te zetten.
    - Doe het samen met anderen. Laat je inspireren en bezoek een informatiebijeenkomst.
    - Lees ‘7 tips om je leefstijl te verbeteren’ door leefstijlcoach Meijke Herwijnen op Voluitlevenmetdiabetes.nl
  5. Meer weten?
    - Stel je vragen, deel je ervaringen en lees de verhalen van anderen op ons DiabetesTrefpunt.
    - Lees de informatie over voeding bij diabetes type 1 en voeding bij diabetes type 2 op Voedingscentrum.nl.
     

Bewegen

  1. Als je medicatie gebruikt, overleg je met je behandelaar wat je het beste kunt doen als je meer gaat bewegen. Dan kan hij/zij goed met je meekijken wat het precies doet met je lichaam en bloedglucosewaarden en daar eventueel de hoeveelheid medicijnen op aanpassen.
  2. Zie je sporten niet zitten of is het lastig? Zorg dat je op andere manieren extra beweging krijgt:
    - Meer bewegen doe je zo bij diabetes type 1!
    - Meer bewegen doe je zo bij diabetes type 2!
    - Lees ‘Wist je dat... Meer bewegen beter is met diabetes dan intensief sporten?’ op Voluitlevenmetdiabetes.nl.
  3. Beweeg met oog voor diabetes. Er zijn sportaanbieders die ons label ‘oog voor diabetes’ hebben. Daar kun je onder deskundige begeleiding bewegen bij een sportschool of leefstijlcoach.
  4. Het is zoveel leuker en motiverender om samen met anderen te bewegen!
    - Loop eens mee met een biowalk of ga zwemmen met mensen die ook diabetes hebben.
    - Ga wandelen en doe mee met de Nationale Diabetes Challenge voor en door mensen met diabetes. Naast gezellig en motiverend is dit ook leerzaam.
  5. Meer weten?
    - Stel je vragen, deel je ervaringen en lees mee op ons DiabetesTrefpunt.
    - Bekijk onze tips om veilig te sporten met diabetes.
     

Bewegen en voeding combineren?

Een leefstijlcoach kan mogelijk helpen om een goede balans te vinden in het aanpassen van je leefstijl. Hij/zij kijkt naast naar voeding en bewegen ook verder naar het totale plaatje. Leefstijlcoaching wordt niet vergoed. Kun je het zelf bekostigen? Zoek dan een coach die is aangesloten bij de beroepsvereniging

Er zijn regionale en landelijke leefstijlprogramma’s die je kunnen helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Regionaal worden ze vaak aangeboden door sportclubs. Voorbeelden van grotere (landelijke) initiatieven zijn Keer diabetes2 om (via zorgverzekeraar VGZ), Eet je beter (mei 2018, omg. Brabant) en Herstelcirkel in de wijk (omg. Nijmegen).

Ook hiervoor geldt: overleg altijd met je behandelaar.

Ontvang magazine Diabc

Ontvang magazine Diabc

Word je graag wijzer over jouw diabetes? Word lid en ontvang het blad 8x per jaar in de bus!

Met anderen praten over leefstijl want diabetes heb je niet alleen

Lees ook

Voeding bij diabetes

Voeding bij diabetes

Hoe zit het met koolhydraten en vetten? Wat als je je eetpatroon wilt veranderen? En mag je alcohol?

Bewegen met diabetes

Bewegen met diabetes

Tips om meer te bewegen. Hoe sport je veilig, hoe begin je en hoe houd je je bloedglucosewaarden onder controle?

Leer over je diabetes

Leer over je diabetes

Praktische cursussen en themabijeenkomsten in je buurt die jou helpen te kunnen leven met diabetes.