Word lid en maak het verschil
Word lid
Glucosesensor en garantie

Glucosesensor en garantie

Iedereen die een glucosesensor (FGM/CGM) gebruikt herkent het: de sensor werkt soms niet goed, laat los of gaat er door een ongelukje af. Hieronder beantwoorden we de meest voorkomende vragen rond sensoren en garantie. Garantie en glucosesensor De...

    Iedereen die een glucosesensor (FGM/CGM) gebruikt herkent het: de sensor werkt soms niet goed, laat los of gaat er door een ongelukje af. Hieronder beantwoorden we de meest voorkomende vragen rond sensoren en garantie.

    Garantie en glucosesensor

    De verschillende merken glucosesensoren garanderen een vastgelegde gebruiksduur. De sensor (inclusief pleister) moet deze volledige gebruiksduur goed werken. Dat betekent dat de sensor/pleister moet blijven zitten gedurende de gehele gebruiksduur. En dat de sensor de juiste glucosewaarden moet blijven weergeven gedurende de gehele gebruiksduur. Als glucosesensoren de volle gebruiksduur (bij normaal gebruik) niet halen, dan moet er een vervangende sensor uit garantie worden geleverd.

    Vervangende sensor

    Een vervangende sensor vraag je aan bij de fabrikant van de sensor. Zoek contact via de website of de klantenservice. Je vraagt de vervangende sensor dus niet aan bij je hulpmiddelenleverancier. Zorg dat je wel via de hulpmiddelenleverancier altijd voldoende voorraad krijgt, zodat je ook bij een weigerende sensor altijd een of meerdere sensoren op reserve hebt.

    Een vervangende FreeStyle Libre van Abbott vraag je aan via het Verzoek voor vervangend product-formulier.
    Een vervangende Dexcom G6 vraag je aan via het formulier Ondersteuningsverzoek.
    Een vervangende Medtronic sensor vraag je aan via Medtronic WeCare.

    Loslatende pleister

    Een sensorpleister die langzaam loslaat waardoor de sensor er vóór het einde van de normale gebruiksduur afvalt is een veelvoorkomend probleem. De fabrikant geeft garantie voor een glucosesensor inclusief pleister. Ook een loslatende pleister valt dus onder de garantie.

    Voorkomen dat een sensor eraf gaat

    Het is frustrerend om steeds een nieuwe sensor aan te moeten vragen. En uiteraard is het zonde (milieu, kosten etc). Benut deze adviezen:

    • Zorg dat je huid goed vetvrij en droog is
      • Gebruik geen zonnebrand, zalf, lotion of ‘voedende douchecrème’ vóór het aanbrengen van de sensor;
      • Gebruik zeep of een alcoholdoekje vóór het aanbrengen;
      • Laat de huid daarna goed drogen.
    • Wees voorzichtig met de sensor
      • Douche voorzichtig;
      • Voorkom krabben aan de pleisterrand als deze jeukt.

    Extra bescherming voor de sensor

    Er zijn verschillende middelen in omloop om de pleister beter te laten plakken en er zijn pleisters die je over de sensor pleister kan plakken als deze loslaten. De hulpmiddelenleverancier kan je hier meer over vertellen.

    Geen reservesensor

    In principe mag het niet voorkomen dat je zonder sensor zit. De hulpmiddelenleverancier zal elk kwartaal nieuwe sensoren sturen. Indien er sensoren waren die de volledige gebruiksduur niet hebben gehaald, dien je bij de fabrikant aan te kloppen voor een vervangende sensor uit garantie. Duurt die vervanging te lang, neem dan tijdig contact op met je hulpmiddelenleverancier om sensorentekort te voorkomen. Deze kan bijvoorbeeld, bij uitzondering, de kwartaalzending een paar dagen naar voren halen.
    Let er wel op dat je de vervangende sensor uit garantie van de fabrikant ontvangt, anders kom je later alsnog in de problemen.

    Met spoed een sensor nodig?

    Neem in dit geval contact op met de hulpmiddelenleverancier om zo snel mogelijk een werkende sensor geleverd te krijgen. In het geval van echte spoed kan dit 24/7. Kun je enkele dagen overbruggen met vingerprikken, neem dan contact op tijdens de openingstijden van de klantenservice.
    Zoek daarnaast nog wel contact met de fabrikant van de sensor om een vervangende glucosesensor uit garantie te krijgen.

    Eigen schuld, toch garantie?

    Een sensor die achter de deur blijft steken, een speelse hond die hem er van af stoot, het zelf verwijderen van de sensor (bijvoorbeeld voor een medisch onderzoek) en vele andere situaties kunnen uiteraard, bij uitzondering, eens voorkomen. Je kan dit melden bij de fabrikant, in veel gevallen krijg je een vervangende sensor ‘uit coulance’.

    Valt er vaker een sensor uit met een goede reden, neem dan contact op met je zorgverlener, deze kan een machtiging voor meerverbruik afgeven.

    Maar gebeurt dit té vaak, bijvoorbeeld doordat je aantoonbaar onzorgvuldig met de spullen omgaat, dan kan dit er toe leiden dat je de sensoren niet meer vergoed krijgt.

    Machtiging voor meerverbruik

    Als je stelselmatig meer sensoren nodig hebt door een reden die buiten de garantie valt, dan zal je zorgverlener een ‘bijzondere aanvraag’ moeten doen en een ‘machtiging voor meerverbruik’ af moeten geven. De zorgverlener moet jouw situatie dan goed toelichten en de hulpmiddelenleverancier en/of zorgverzekeraar zal dit vervolgens toetsen. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt dit toegekend.

    Staat je vraag er niet bij? Leden van DVN kunnen altijd contact opnemen met ons voor advies of een persoonlijke hulpvraag.

    Deel artikel
    Meisje op slaapkamer
    Word nú lid

    Voluit leven met diabetes. Dat is waar Diabetesvereniging Nederland voor staat. Samen zetten we ons in voor goede zorg en een beter leven voor alle mensen met diabetes.

    Word nú lid