Diabetesvereniging Nederland

Sla het menu over
  • Contact
  • Informatie voor
  • Over DVN
  • Inloggen
help mee

Glucosesensoren en garantie, hoe zit het? 

Iedereen die een glucosesensor (FGM/CGM) gebruikt herkent het: de sensor werkt soms niet goed, laat los of gaat er door een ongelukje af. Hieronder beantwoorden we de meest voorkomende vragen rond sensoren en garantie.Freestyle libre-3541x1992-637x358

Wat valt er onder de garantie? 

De verschillende merken glucosesensoren garanderen een vastgelegde gebruiksduur. De sensor (inclusief pleister) moet deze volledige gebruiksduur goed werken. Dat betekent dat de sensor/pleister moet blijven zitten gedurende de gehele gebruiksduur. En dat de sensor de juiste glucosewaarden moet blijven weergeven gedurende de gehele gebruiksduur. Indien de sensor de volle gebruiksduur (bij normaal gebruik) niet haalt, dan moet er een vervangende sensor uit garantie worden geleverd.

Bij wie vraag je een vervangende sensor aan? 

Een vervangende sensor vraag je aan bij de fabrikant van de sensor. Zoek contact via de website of de klantenservice. Je vraagt de vervangende sensor dus niet aan bij je hulpmiddelenleverancier. Zorg dat je wel via de hulpmiddelenleverancier altijd voldoende voorraad krijgt, zodat je ook bij een weigerende sensor altijd een of meerdere sensoren op reserve hebt. 

De pleister laat los voor de gebruiksduur is verlopen

Een sensorpleister die langzaam loslaat waardoor de sensor er vóór het einde van de normale gebruiksduur afvalt is een veelvoorkomend probleem. De fabrikant geeft garantie af inclusief pleister. Ook een loslatende pleister valt dus onder de garantie.

Hoe kun je dit zo veel mogelijk voorkomen?

Het is frustrerend om steeds een nieuwe sensor aan te moeten vragen. En uiteraard is het zonde (milieu, kosten etc). Benut deze adviezen:

  • Zorg dat je huid goed vetvrij en droog is
    • Gebruik geen zonnebrand, zalf, lotion of ‘voedende douchecreme’ vóór het aanbrengen van de sensor;
    • Gebruik zeep of een alcoholdoekje vóór het aanbrengen;
    • Laat de huid daarna goed drogen.
  • Wees voorzichtig met de sensor
    • tijdens het douchen
    • voorkom krabben aan de pleisterrand als deze jeukt

Wil je graag extra bescherming van de sensor?

Er zijn verschillende middelen in omloop die gebruikt worden om de pleister beter te laten plakken en er zijn pleisters die je over de sensor pleister kan plakken als deze loslaten. De hulpmiddelenleverancier kan je hier meer over vertellen.

Wat als je door uitval geen reservesensor hebt?

In principe mag het niet voorkomen dat je zonder sensor zit. De hulpmiddelenleverancier is daar verantwoordelijk voor en zal daarom elk kwartaal nieuwe sensoren sturen. Indien er sensoren waren die de volledige gebruiksduur niet hebben gehaald, dien je bij de fabrikant aan te kloppen voor een vervangende sensor uit garantie. Duurt die vervanging te lang, neem dan tijdig contact op met je hulpmiddelenleverancier als je sensoren tekort dreigt te komen. Deze kan bijvoorbeeld de kwartaalzending naar voren halen.

Heb je met spoed een sensor nodig?

Neem in dit geval contact op met de hulpmiddelenleverancier om zo snel mogelijk een werkende sensor geleverd te krijgen, dit kan 24/7. Zoek daarnaast nog wel contact met de fabrikant van de sensor om een vervangende sensor uit garantie te krijgen.

De uitval van de sensor is mijn eigen schuld, wat nu?

Een sensor die achter de deur blijft steken, een speelse hond die hem er van af stoot, het zelf verwijderen van de sensor (bijvoorbeeld voor een medisch onderzoek) en vele andere situaties kunnen uiteraard, bij uitzondering, eens voorkomen. Je kan dit melden bij de fabrikant, in veel gevallen krijg je een vervangende sensor ‘uit coulance’. Soms is dat niet mogelijk, meld dit dan wel bij de hulpmiddelenleverancier, bij uitzondering is het vaak mogelijk om een extra sensor te sturen. 

Valt er vaker een sensor uit met een goede reden, neem dan contact op met je zorgverlener, deze kan een machtiging voor meerverbruik afgeven.

Maar gebeurt dit té vaak, bijvoorbeeld doordat je aantoonbaar onzorgvuldig met de spullen omgaat, dan kan dit er toe leiden dat je de sensoren niet meer vergoed krijgt.

Wat is een machtiging voor meerverbruik?  

Als je stelselmatig meer sensoren nodig hebt door een reden die buiten de garantie valt, dan zal je zorgverlener een ‘machtiging voor meerverbruik’ af moeten geven. De zorgverlener moet jouw situatie dan goed toelichten en de hulpmiddelenleverancier en/of zorgverzekeraar zal dit vervolgens toetsen.

Staat je vraag er niet bij? Leden van DVN kunnen altijd contact opnemen met ons voor advies of een persoonlijke hulpvraag.