Diabetesvereniging Nederland

Sla het menu over
  • Contact
  • Informatie voor
  • Over DVN
  • Inloggen
help mee

Stappenplan veilig rijden met diabetes

Heb je diabetes en kruip je achter het stuur? Met dit Stappenplan ga je altijd goed voorbereid op weg.
pexels-trishin-rambajan-11329083

  • Hoe kort je ritje ook is. Neem altijd je diabeteshulpmiddelen mee. Denk elke keer aan je glucosemeter, teststrips, insulinepen en insuline. 

  • Neem eten en drinken mee met snelwerkende koolhydraten. Bijvoorbeeld druivensuiker of een blikje frisdrank. Daarmee kan je snel een hypo wegwerken. Leg deze producten op een plek waar je snel en makkelijk bij kunt. Dus niet in het dashboardkastje.

  • Neem eten met langwerkende koolhydraten mee. Bijvoorbeeld een voorverpakte ontbijtkoek of een boterham. Leg ook deze op een plek waar je snel en makkelijk bij kunt.

  • Als je een diabetespas of medicatie overzicht hebt, berg die (of een kopie ervan) dan op bij je rijbewijs of in je portemonnee. Diabetespassen worden niet meer uitgegeven, maar als je er al eentje hebt, dan kan die nog prima gebruikt worden. Een medicatie overzicht kun je krijgen bij je apotheek.


Steun de individuele belangenbehartiging van DVN

Een van onze leden kreeg een hypo tijdens het rijden. Hij en ook de medeweggebruikers kwamen er gelukkig goed vanaf. Maar hij wilde wel graag weten hoe het nu verder moest.
Als lid kreeg hij van ons hulp en een persoonlijk advies.
Help ons om iedereen die het nodig heeft een persoonlijk advies te geven!
Ben je nog geen lid en/of wil je onze individuele belangenbehartiging steunen? Word dan nú lid.


 

  • Vertel je medepassagiers dat je diabetes hebt. Leg uit wat ze moeten doen als jij een hypo krijgt.

  • Meet of bekijk voor vertrek je bloedglucosewaarde. Het is het veiligst als die tussen 6 en 15 mmol/l is.

  • Is je bloedglucosewaarde te laag voordat je gaat rijden? Neem dan snelwerkende koolhydraten, zoals druivensuiker, limonadesiroop of frisdrank. Neem daarnaast iets met langwerkende koolhydraten, zoals een boterham of drinkyoghurt. Daarmee houd je je bloedglucosewaarde op het juiste niveau. Wacht met wegrijden tot je bloedglucosewaarde goed is.

  • Neem tijdens lange autoritten elke twee uur een pauze en controleer je bloedglucosewaarde.
  • Voel je tijdens het rijden een hypo aankomen? Eet of drink dan meteen iets met snelwerkende koolhydraten. Stop daarna zo snel mogelijk op een veilige plek. Meet daar je bloedglucosewaarde en stel die eventueel verder bij met langwerkende koolhydraten. Meet je bloedglucosewaarde nog een keer en rijd pas verder als die weer op een veilig niveau is.

  • Scan je sensor niet tijdens het rijden. Zet je auto op een veilige plek. Het is zelfs strafbaar om iets met je telefoon te doen als je rijdt, dus doe dat vooral niet. Maar scan ook niet met je reader tijdens het rijden.

Heb je een goede aanvulling voor het Stappenplan of een extra advies? Laat het ons weten!