Tot 2002 mochten piloten hun beroep niet meer uitoefenen als ze de diagnose diabetes kregen. In die tijd een logisch besluit. Inmiddels is de technologie zo vergevorderd dat je met diabetes beroepsmatig tram, metro, bus en schip mag besturen. Bij het besturen van een trein komen meer voorwaarden en regels kijken. Het beroep piloot mag in Nederland nog steeds niet uitgevoerd worden.
Sinds 2000 heeft de diabetestechnologie grote ontwikkelingen doorgemaakt die de controle en aanpassing van glucosewaarden in het bloed enorm hebben vergemakkelijkt en verbeterd. Glucosesensoren -een klein apparaatje op je lichaam dat een indicatie van het bloedsuikergehalte in je lichaam geeft- kunnen bijvoorbeeld gekoppeld worden aan telefoon, watch of speciale reader en kunnen een alarm afgeven wanneer de glucosewaarde te laag of te hoog is. Iemand met diabetes kan hierop zelf reageren en de waarde managen.
Naast de zeer hoogstaande diabetestechnologie is er een volledig protocol ontwikkeld dat er voor zorgt dat er veilig gevlogen kan worden. Een insuline-afhankelijke piloot volgt dit vliegprotocol elke keer voor en tijdens een vlucht.
Het vliegprotocol stelt een aantal randvoorwaarden waaronder een basis HbA1c waarde tussen 48-64 mmol/mol, specifieke Time in Range waardes en het afwezig zijn van ernstige chronische complicaties. Voldoet een piloot aan deze voorwaarden dan staan er voor elke vlucht een aantal verplichte stappen in het protocol, waaronder een strak regime van bloedmetingen.
Sinds het vliegprotocol in Canada en Engeland is ingevoerd in respectievelijk 2002 en 2012 zijn er geen ongelukken of incidenten in de luchtvaart geweest die aan diabetes gerelateerd waren. Inmiddels wordt dit protocol ook toegepast in Ierland, Amerika, Australië, Zuid Afrika, Oostenrijk en nog een groot aantal andere landen in de wereld.
Ook de goede resultaten van het toelaten van mensen met insuline-afhankelijke diabetes in beroepen als chauffeur of schipper stemt positief. Ook in deze beroepen zijn er stricte voorwaarden, die ervoor zorgen dat het uitoefenen veilig en verantwoord is.
De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft in de afgelopen jaren twee keer een officieel verzoek ingediend om in Nederland het Britse protocol in te voeren. Het verzoek is beide keren afgewezen. Dit terwijl het protocol de hoogste internationale veiligheidsstandaard waarborgt en succesvol is.
Daarnaast zorgt het ervoor dat piloten met insuline-afhankelijke diabetes behouden blijven voor de arbeidsmarkt. Nu worden zij in Nederland afgekeurd terwijl insuline-afhankelijke piloten werkzaam in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Oostenrijk wél in ons luchtruim en op onze luchthavens worden geaccepteerd. De VNV vindt dit onterecht. Zij vindt -net als Diabetesvereniging Nederland- dat Nederlandse piloten met insuline-afhankelijke diabetes onder voorwaarden moeten kunnen blijven vliegen.
Wij staan volledig achter het standpunt van de VNV. We gaan ervan uit dat ook Nederland zich zal aansluiten bij de proef van Engeland en Ierland, zonder extra voorwaarden. We hebben hierover contact met de VNV. Diabetesvereniging Nederland wil dat mensen met diabetes voluit kunnen leven, óók op de werkvloer. Of in dit geval in de lucht.
Richard Helsdingen is een van de piloten met insuline-afhankelijke diabetes die dankzij de proef in Engeland nog vliegt. Hij maakt zich al jaren sterk voor het aansluiten van Nederland bij het vliegprotocol.
Voluit leven met diabetes. Dat is waar Diabetesvereniging Nederland voor staat. Samen zetten we ons in voor goede zorg en een beter leven voor alle mensen met diabetes.