Word lid en maak het verschil
Word lid
Diabetesvereniging Nederland

Je eetpatroon veranderen

Als je hoort dat je diabetes type 1 of 2 hebt, ga je je ineens veel met voeding bezighouden. Dat betekent vaak een hele omslag. Hoe pak je het aan als je je eetpatroon wilt veranderen?

    Als je hoort dat je diabetes type 1 of 2 hebt, ga je je ineens veel met voeding bezighouden. Dat betekent vaak een hele omslag. Hoe pak je het aan als je je eetpatroon wilt veranderen?

    Je gedrag aanpassen en vastgeroeste patronen doorbreken is niet makkelijk. Het vraagt tijd en inspanning. We delen tips om je eetpatroon aan te passen en vol te houden.

    Eetpatroon aanpassen doe je in kleine stapjes

    Rigoureus veranderen werkt niet. Voer juist kleine aanpassingen in je dagelijkse leven door die je goed kunt volhouden. Wat kun je makkelijk veranderen? Geen suiker meer in je koffie of thee? Suiker vervangen door zoetstof? Dat wat je elke dag opnieuw doet, heeft het meeste effect op je bloedglucosewaarden en gewicht. Een aanpassing als minder suiker, kan er al voor zorgen dat je 1 of 2 kilo in een maand afvalt.

    Bekijk het webinar ‘Gezonde voeding’

    Prof. dr. Hanno Pijl geeft bruikbare adviezen tijdens bij diabetes, een nierziekte en/of hart- en vaatziekten. en Karen Plantinga, leefstijldiëtist en leefstijlcoach, beantwoordt vragen.

    Krat met groenten

    Vermijd verleiding en kies bewust

    Vraag jezelf af: wat vind je heel belangrijk en wil je echt blijven eten of drinken?

    Waar geef je minder om? Kies voor dat wat je het lekkerste vindt. Zo onthoud je jezelf niet alles, maar ga je wel voor kwaliteit.

    Wat je niet ziet, kan je ook niet verleiden

    Haal dus geen koekjes, snacks of snoep in huis. Of zorg ervoor dat ze niet in het zicht liggen. ‘Nee’ zeggen is als een spier die uitgeput raakt. Het lukt misschien een paar keer als je langs een snoeppot loopt, maar er komt een moment dat je er toch voor zwicht. Hoe minder je in huis hebt, hoe beter het gaat.

    Doe niet iedere dag, maar een paar keer per week boodschappen

    Maak een boodschappenlijstje voordat je naar de winkel gaat. Dan heb je al een keuze gemaakt en bepaal je aan de hand daarvan de route door de supermarkt. Ook door te kiezen voor de zelfscan in plaats van de kassa – waar vaak ook lekkers ligt uitgestald – ga je verleiding uit de weg.

    Voel je niet wanhopig als het een keer niet lukt.
    Morgen is er weer een nieuwe dag, een nieuwe kans

    Eet bewust, zonder afleiding

    Dat betekent: niet voor de televisie, terwijl je een krant leest of achter de computer. Ga aan tafel zitten en eet met aandacht voor niets anders dan je eten. Je maag heeft ongeveer 20 minuten nodig om te voelen dat je verzadigd bent. Als je eet terwijl je televisie kijkt, is je eten vaak zo op. Je voelt niet dat je vol zit en je hebt snel weer honger.

    Een ‘trucje’ als je minder wilt eten: kies voor een kleiner bord. Hoe groter je bord, hoe meer je eet. Ook al zit je vol. Je eet namelijk gemakkelijker door totdat je bord leeg is. Als je een kleiner bord vol schept, lijkt het meer en zul je merken dat je dan ook genoeg hebt gehad.

    Zoek steun als je je eetpatroon wilt aanpassen

    Zoek steun in je directe omgeving als je je eetpatroon wilt veranderen. Bij vrienden, familie, collega’s. Laat weten waar je mee bezig bent, zodat ze je kunnen steunen wanneer je dat nodig hebt. Vraag ook steun aan je gezin, zodat je niet aparte potjes hoeft te koken. Hoe meer inspanning het vraagt, hoe lastiger het wordt een nieuwe gewoonte in te bedden.

    Vraag advies

    Lukt het niet om je eetpatroon te veranderen of vol te houden? Vraag om advies over de mogelijkheden voor hulp bij je behandelaar of ga naar een diëtist. Het drastisch aanpassen van je voedingspatroon kan gevolgen hebben voor de hoeveelheid medicatie die je nodig hebt. Het is dus belangrijk om – voordat je begint – je aanpak te overleggen met je behandelaar.

    Met anderen praten over gezonde voeding

    Want diabetes heb je niet alleen.

    Stap voor stap, dag voor dag

    Wees blij met elke verandering die een nieuwe gewoonte wordt. Voel je niet wanhopig als het een keer niet lukt om het vol te houden. Morgen is een nieuwe dag en een nieuwe kans. Je eetpatroon aanpassen, doe je stap voor stap en dag voor dag.

    Downloads

    Deel artikel
    Meisje op slaapkamer
    Word lid en maak het verschil

    Jouw lidmaatschap kan levens redden! Help diabetes begrijpen en bestrijden met je gift aan Diabetesvereniging Nederland.

    Word lid