Word lid en maak het verschil
Word lid
Bewegen met diabetes type 2

Bewegen met diabetes type 2

Het is belangrijk om actief te blijven. Maar waarom is bewegen zo belangrijk als je diabetes type 2 hebt? Hoe kun je meer bewegen? Waar kun je extra ondersteuning vinden? Hier zijn onze suggesties! Voordelen van bewegen bij...

    Het is belangrijk om actief te blijven. Maar waarom is bewegen zo belangrijk als je diabetes type 2 hebt? Hoe kun je meer bewegen? Waar kun je extra ondersteuning vinden? Hier zijn onze suggesties!

    Voordelen van bewegen bij diabetes type 2

    Door elke dag een half uur te bewegen, verbeter je je gezondheid. Dit is vooral waardevol bij diabetes type 2. Beweging zorgt ervoor dat je  gevoeliger wordt insuline, waardoor je misschien minder medicijnen nodig hebt. Je zult je over het algemeen beter voelen door regelmatig te bewegen. Voordelen zijn

    • Flexibelere spieren en bloedvaten
    • Meer energie en een betere conditie
    • Minder stress en spanning
    • Beter  humeur en minder kans op een depressie
    • Minder kans op overgewicht
    • Positieve effecten op de werking van je nieren, vetpercentage, botdichtheid en bloeddruk
    • Betere bloedcirculatie en lagere bloedsuikerspiegels
    • Gezondere cholesterolwaarden en een betere opname van koolhydraten doordat je gevoeliger wordt voor insuline.

    Doe mee aan een van onze activeiten

    Wandelen met andere mensen met diabetes? Kijk wat er in jouw buurt georganiseerd wordt.

    Benen van twee mensen die door het bos wandelen

    Eenvoudige manieren om meer te bewegen

    Met een paar kleine aanpassingen kun je al actiever worden. Hier zijn een paar tips:

    • Kies vaker voor de fiets in plaats van de auto
    • Neem de trap in plaats van de lift
    • Parkeer verder weg en loop het laatste stukje
    • Ga wandelen na het eten
    • Wandel met de hond, misschien wel een ‘leenhond’
    • Gebruik een stappenteller kijk of het lukt om 10.000 stappen per dag te zetten
    • Blijf staan of loop rond tijdens telefoongesprekken in plaats van te zitten

    Bloedglucosecontrole tijdens beweging

    Gebruik je  tabletten?

    Als je tabletten gebruikt, is de kans op een hypo tijdens of na lichamelijke activiteit meestal klein, behalve bij het gebruik van SU-preparaten. Deze kunnen de alvleesklier extra stimuleren, waardoor het risico op een hypo toeneemt. Als je regelmatig beweegt, overleg dan met je behandelaar of aanpassing van je medicijnen nodig is.

    Gebruik je insuline?

    Meet altijd je bloedglucosewaarde voordat je je gaat inspannen. Is je bloedsuikerspiegel lager dan  mmol/l? Neem dan 20 gram glucose in vloeibare vorm. Zorg voor genoeg brandstof tijdens inspanning door:

    • Extra koolhydraten (15-30 gram per half uur) te eten
    • Genoeg te drinken  (0,5 tot 1 liter per uur)

    Sport je lang en intensief, dan kun je je insulinedosis soms met de helft verminderen. Dit is afhankelijk van je bloedglucosewaarde. Blijf dit controleren! Bij regelmatige lichaamsbeweging verbetert je insulinegevoeligheid, waardoor je mogelijk minder insuline nodig hebt. Bespreek dit met je behandelaar en meet regelmatig je bloedglucosewaarden.

    Als ik gefietst heb, voel ik me de hele dag prettiger

    Rob, 65 jaar

    Na zware inspanning

    Je spieren vullen hun glucosevoorraad aan na flinke inspanning, vooral binnen de eerste twee uur. De verbeterde insulinegevoeligheid kan tot 24-48 uur aanhouden, dus blijf controleren om een hypo te voorkomen.

    Downloads

    Deel artikel
    Meisje op slaapkamer
    Word lid en maak het verschil

    Jouw lidmaatschap kan levens redden! Help diabetes begrijpen en bestrijden met je gift aan Diabetesvereniging Nederland.

    Word lid