22 november 2018 | Type 1 | Type 2 | Behandeling

Tips voor hypo’s in de nacht

Als je diabetes hebt, is de kans groot dat jij ook wel eens hypo hebt gehad. Afhankelijk van de situatie kunnen hypo’s gevaarlijk zijn. Ook ’s nachts kun je een hypo krijgen, soms zelfs zonder dat je het door hebt. Wij geven je een aantal tips tegen nachtelijke hypo’s.

 

Je hebt een hypo als je bloedglucosewaarde onder de 4 mmol/l komt. Heb je diabetes type 2 en gebruik je tabletten? Dan zijn nachtelijke hypo’s zeldzaam. Spuit je insuline of gebruik je Sulfonylureumderivaten? Dan is de kans op een hypo ’s nachts groter.

Hoe herken je een nachtelijke hypo?

Je hoeft niet wakker te worden van een hypo ’s nachts. Je kunt makkelijk door een nachtelijke hypo heen slapen. Maar je partner kan wel merken dat je een hypo hebt. Een nachtelijke hypo heeft de volgende symptomen:

  • Sterk zweten
  • Plotselinge honger
  • Hartkloppingen
  • Rusteloosheid en bewegen
  • Agressiviteit
  • Verward gedrag


Heb je ’s nachts niets gemerkt maar word je wakker met hoofdpijn, een lamlendig gevoel of een hoge bloedglucosewaarde? Dan kan het zijn dat je in je slaap een hypo hebt gehad. Ook nare nachtmerries kunnen wijzen op een nachtelijke hypo.

Hoe voorkom je nachtelijke hypo’s?

Om ’s nachts hypo’s te voorkomen kun je het volgende doen:

1. Meet, meet, meet

Meet voordat je gaat slapen je bloedglucosewaarde. Zorg dat je rond de 8 mmol/l zit als je gaat slapen. Ben je bang dat je hypo-unawareness hebt en dus ’s nachts door je hypo’s heen slaapt? Meet dan een aantal dagen je waarden voordat je gaat slapen, om 2 uur ’s nachts, om 5 uur ’s nachts en als je wakker wordt. Zo houd je goed bij wanneer je mogelijk een hypo hebt gehad.

Of je kunt tijdelijk een Flash Glucose Monitoringssysteem (FGM) of Continue Glucose Monitoringsysteem (CGM) gebruiken om de trend van jouw nachtelijke waarden te ontdekken. Deze kun je soms lenen bij je behandelaar of zelf één aanschaffen. Blijk je hypo-unaware te zijn? Dan heb je mogelijk permanent recht op zo’n systeem en kun je het zelfs vergoed krijgen van je zorgverzekeraar.

2. Eet voor het slapen gaan

Heb je gemeten voor het slapen en zit je onder de 8 mmol/l? Eet dan nog iets kleins met langzame koolhydraten. Dit zijn bijvoorbeeld volkoren en vezelrijke producten. Deze worden langzaam door je lichaam opgenomen waardoor je minder kans hebt op een hypo terwijl je slaapt.

3. Slaap genoeg

Het is belangrijk om genoeg te slapen per nacht. Minder dan 6 uur slaap kan je bloedglucosewaarden verstoren. Werk je onregelmatig, ga je een avondje uit of heb je flink gesport? Dan kun je andere bloedglucosewaarden verwachten dan je gewend bent. Pas hier je voeding en medicatie op aan.

4. Pas op met alcohol

Alcohol kan heel verraderlijk zijn als het gaat om nachtelijke hypo’s. Aan de ene kant schiet je bloedglucosewaarde omhoog van zoete mixdrankjes, maar later daalt je waarde door de alcohol. En hoe meer alcohol je drinkt, hoe langer het duurt voordat je lichaam het heeft afgebroken. Hierdoor wordt de kans op een nachtelijke hypo groter. Eet daarom iets met langzame koolhydraten, zet je basaalstand van je insulinepomp lager of spuit minder insuline voordat je gaat slapen.

Wat te doen bij een nachtelijke hypo?

Heb je toch ’s nachts een nachteijke hypo? Meet dan direct je bloedglucosewaarde. Neem snelle koolhydraten zoals druivensuiker, een energiereep of vruchtensap om je waarde te laten stijgen. Het is slim om deze op je nachtkastje klaar te hebben staan.

Word je zelf niet wakker van de hypo? Of ben je niet in staat wat te eten of te drinken? Bij een ernstige hypo kan je partner of iemand anders glucagon bij je inspuiten. Hierdoor stijgt je bloedglucosewaarde direct. Zorg dus dat je een glucagon-setje in de koelkast hebt. En vergeet niet jaarlijks de houdbaarheidstermijn te checken.

Heb je regelmatig last van nachtelijke hypo’s? Neem dan contact op met je behandelaar. Het kan zijn dat je je voedingspatroon of medicatie moet aanpassen.

Veelgehoord probleem: de vreetkick

Je hebt een hypo in de nacht. Je merkt ‘m pas zo laat dat je eigenlijk alleen nog maar aan snel en veel koolhydraten kunt denken. Je begint braaf met druivensuiker. Dan een boterham voor de langzame koolhydraten. En dan… snoepjes, koekjes, kaas, chips, fruit, worst, crackers, chocola en ga zo maar door. Je voelt je uitgehongerd en eet door tot je bijna ploft.

Als reactie op je lage bloedglucosewaarde, sla je door in een vreetkick. Heel ongezond natuurlijk. Daarom is het slim om iets klaar te leggen wat je ’s nacht kunt eten als je laag zit. Het gevoel weer de oude te zijn duurt wel even, maar komt echt terug!

Deel je ervaring op DiabetesTrefpunt

Heb jij vaak last van nachtelijke hypo’s? Of heb je aanvullende tips? Deel dan je ervaringen met anderen op DiabetesTrefpunt. Praat bijvoorbeeld mee met het topic Hypo in slaap.