5 november 2018 | Type 1 | Type 2 | Hulpmiddelen | Bloedglucosemeters

De praktijk van de meterwissel: uitkomst van DVN Meldpunt

Verzoeken van leveranciers of apothekers aan gebruikers van bloedglucosemeters om te wisselen van meter komen slechts sporadisch voor. Dat is een voorzichtige conclusie van het Meldpunt Bloedglucosemeters van Diabetesvereniging Nederland (DVN) waarin we opriepen ervaringen te delen over gedwongen meterwissels.

 

Zorginstituut Nederland heeft in 2017 bepaald dat de keuze voor een hulpmiddel als een bloedglucosemeter gemaakt moet worden in de spreekkamer door de persoon met diabetes en de behandelaar. Maar werkt dit ook zo in de praktijk? Diabetesvereniging Nederland hield de vinger aan de pols met het Meldpunt Bloedglucosemeters. Klopt het dat leveranciers of apothekers zich niet mengen in dit keuzeproces?   

Meldpunt

De online Keuzehulp Bloedglucosemeters helpt bij de keuze voor een passende bloedglucosemeter. Via onze klantenservice hoorden we eerder dit jaar dat mensen met diabetes benaderd werden door leveranciers en apothekers om te wisselen van bloedglucosemeter. Omdat wij dit niet acceptabel vinden stelde DVN in de periode september-oktober een Meldpunt beschikbaar om dit nader te onderzoeken.

Opvallende resultaten

Via het Meldpunt Bloedglucosemeters hebben we in totaal een 20-tal reacties ontvangen.

  • We kunnen voorzichtig concluderen dat het probleem mogelijk minder groot is dan gedacht en de keuze voor de bloedglucosemeter gemaakt wordt in de spreekkamer.
  • Uit de reacties blijkt dat in 2018 het voornamelijk de leverancier van de bloedglucosemeter was die het initiatief nam voor een meterwissel, en niet de apotheker.
  • De meeste reactiegevers hebben bij de leverancier aangegeven dat zij het hier niet mee eens waren. In sommige gevallen kon men via een bezwaar een wisseling voorkomen. In de meeste gevallen veranderde de meter wel in een ander merk/type.
  • Ook valt op dat de reactiegevers ontevreden waren over de  wijze waarop de communicatie met de leverancier verliep.  

Reacties nog steeds welkom

We vertrouwen erop dat behandelaars, leveranciers en zorgverzekeraars zich houden aan de gemaakte afspraken over het wisselen van bloedglucosemeters (link naar nieuwsbericht)  en de Keuzehulp bloedglucosemeters gebruiken zoals deze bedoeld is. Heb je toch andere ervaringen of kom je er niet uit? Laat het ons weten. We gaan dan voor je aan de slag. Voor leden is bemiddeling gratis. Geen lid van DVN? Lees dan meer over de voordelen van een DVN lidmaatschap en word lid.

Wat doet DVN met de reacties?

Allereerst hebben we contact gehad met de in het Meldpunt met naam genoemde leveranciers en verzocht hun meterwisselactie te staken. Wij zijn blij te kunnen melden dat deze leveranciers hier gevolg aan hebben gegeven. Daarnaast koppelden we de uitkomsten terug naar de zorgverzekeraars. Zij kunnen hiermee zorgen dat de werkwijze en communicatie van de leveranciers richting hun verzekerden verbetert. De ervaringen vanuit het Meldpunt bespreken we in de werkgroep met de initiatiefnemers voor de Keuzehulp Bloedglucosemeters.

Iedereen die reageerde op het Meldpunt: dank voor je reactie! Samen zorgen we voor goede zorg voor alle mensen met diabetes!