Diabetesvereniging Nederland

Sla het menu over
  • Contact
  • Informatie voor
  • Over DVN
  • Inloggen
help mee

Opgelet met zout en vet (5 tips)

Let op vet en pas op met zout. Die boodschappen zijn ons met de paplepel ingegoten. Prof. dr. Edith Feskens, hoogleraar humane voeding en gezondheid aan de Universiteit van Wageningen, geeft een inkijkje in recente wetenschap verpakt in handzame tips.

Opgelet met zout en vet (5 tips)

1. Eet iets meer vet

Let op vet? Dat motto geldt nog steeds, zegt Edith Feskens. Verschil met vroeger is dat je in verhouding meer vet mag dan vroeger. Op basis van een dagelijkse calorie-inname van 2000 mag het aandeel vet 30 tot maximaal 40 energieprocenten zijn.

2. Lees en leer

De campagne ‘let op vet’ kwam voort uit de idee dat je het niet te ingewikkeld moet maken voor de consument, aldus Feskens. Veel mensen gingen hierdoor teveel koolhydraten eten. “Nu blijkt dat mensen het juist graag willen weten. Ik zeg altijd: kijk op de website van het Voedingscentrum. Alles wat daar staat is onderzocht en helder uitgelegd.”

3. Zuivel mag

Voeding bestaat uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Dit zijn macronutriënten. Daarnaast bevat voeding micronutriënten; vitamines, mineralen. In plaats van te kijken op macroniveau kan je beter kijken naar het voedingsmiddel als geheel. Melk bevat verzadigd vet, maar ook eiwitten en mineralen zoals calcium, dat gunstig is voor de bloeddruk. Zuivel is dus niet per definitie ongunstig voor je hart en bloedvaten.

4. Lees het etiket

In bewerkte producten, zoals  koekjes en chips zitten vetten die slecht zijn voor hart en vaten. Wie veel uit pakjes en zakjes eet, krijgt ongemerkt meer zout binnen. De grootste bronnen van zout zijn: brood en voorbewerkte producten zoals vlees(waren), sauzen en soepen. Lees dus altijd het etiket.

5. Kook zelf (met kruiden)

Wie kookt is de baas. Je bepaalt zelf hoeveel zout je bij de aardappelen doet en in welk vet je je eten verwarmt. Ongemerkt zorg je zelf voor veel zout in je maaltijd door dit aan je maaltijd toe te voegen. “De maximale hoeveelheid zout die je per dag mag innemen, is 6 gram.” Gebruik eventueel kruiden om je maaltijd smaak mee geven.

Het hele artikel lees je in Diabc nummer 7, Hart van goud.

Terug naar het overzicht

Met anderen praten over hulpmiddelenwant diabetes heb je niet alleen