21 juli 2018 | Sensoren | Hulpmiddelen | Flash Glucose Monitoring | Bloedglucosemeters

Klachtenregen over levering FSL houdt aan

Het regent nog steeds klachten bij Diabetesvereniging Nederland (DVN) over de levering van FreeStyle Libre (FSL) sensoren. Gebruikers krijgen geen duidelijkheid over bestellingen die nog niet of veel later worden geleverd. DVN hoopt samen met de zorgverzekeraars bij Abbott te kunnen afdwingen dat de leveringsproblemen snel en definitief opgelost worden.

 

Zorgelijke situatie

Diabetesvereniging Nederland heeft al verschillende keren aan de bel getrokken bij de fabrikant. Helaas heeft Abbott ondanks toezeggingen hun leveringen en productie nog steeds niet op orde. Nu de FreeStyle Libre al voor een deel van de mensen met diabetes wordt vergoed via het basispakket en de vraag dus verder toeneemt, is de situatie zorgelijk te noemen. 

Stress

DVN-Directeur Olof King: 'Het geeft voor mensen met diabetes veel stress als je niet kunt vertrouwen op (de levering van) een hulpmiddel. Stress is natuurlijk alles behalve bevorderlijk voor je bloedglucosewaarden. En laat de FSL-sensor nu net dat hulpmiddel zijn dat daar meer inzichten in geeft dan een gewone bloedglucosemeter.'

Definitieve oplossing

DVN hoopt deze maand in gesprek te gaan met de directie van Abbott en Zorgverzekeraars Nederland (de koepel van zorgverzekeraars). King: 'Zorgverzekeraars hebben de plicht om hun verzekerden de zorg uit het basispakket te leveren. Zij zijn nu dus ook betrokken bij de leveringsproblemen. We hopen gezamenlijk bij Abbott te kunnen afdwingen de problemen voor eens en altijd op te lossen.'

Laat je klacht horen

Heb je klachten over de levering van je sensoren, neem dan contact op met Abbott. Als leverancier zijn zij verantwoordelijk voor tijdige levering en de communicatie daarover. Wil je jouw klacht als signaal melden bij onze vereniging? Dat kan via de mail of via onze social media. Wij bundelen deze voor ons gesprek met Abbott. Wij kunnen helaas niet elke klacht afzonderlijk beantwoorden.

Update (3-8-2018)

Abbott heeft zojuist aan ons bevestigd dat de leveringsproblemen van de FreeStyle Libre (FSL) voor hun bestaande klanten voorbij zijn. De afgelopen maand is de productiecapaciteit van Abbott verdubbeld. Hierdoor zijn alle lopende bestellingen begin deze week verwerkt en verzonden. Je vertraagde of nieuwe bestelling heb je naar verwachting uiterlijk rond dit weekend in huis. Daarnaast is er nieuws wat betreft de limiet van het aantal sensoren wat je per 25 dagen mag bestellen: het aantal van 2 wordt per 1 september verhoogd naar 3 sensoren.

Gebruik je nog geen FSL? Dan is het op dit moment helaas nog steeds niet mogelijk om deze via de webshop aan te schaffen. Wij hopen dat daar binnenkort ook verandering in komt!