24 januari 2019 | Type 2 | Voeding

Huisarts Tamara de Weijer geeft voedingstips bij diabetes type 2

Het eerste nummer van 2019 van ons ledenmagazine Diabc gaat over preventie. Hoe voorkom je vervelende diabetescomplicaties? En hoe houd je je bloedglucosewaarden onder controle? Gezonde voeding kan hierbij helpen. Nederlands bekendste huisarts Tamara de Weijer geeft voedingstips.

 

Dokter Tamara de Weijer is huisarts en voorzitter van de Vereniging Arts en Leefstijl. Haar motto: gebruik leefstijl als medicijn. Zo kunnen mensen met diabetes met aanpassingen in hun leefstijl vaak hun medicijngebruik verminderen of zelfs helemaal stoppen met hun medicatie.

Start 2019 goed en ga aan de slag met Tamara’s voedingstips. Bespreek altijd eerst met je arts, praktijkondersteuner of verpleegkundige dat je je voeding wilt veranderen, omdat je medicatie waarschijnlijk hier op moet worden aangepast.

5 tips voor gezonde voeding

1. Eet vooral verse, onbewerkte producten 

Probeer minder te koken vanuit pakjes, zakjes en bakjes en meer zelf vers te bereiden. Knoflooksaus uit fles? Zelfgemaakte is veel lekkerder én gezonder! Als je het zelf maakt, heb je in de hand hoeveel zout of suiker je toevoegt. En als je extra veel pastasaus/pindakaas/pesto maakt, kun je het natuurlijk bewaren in de koelkast. Zo maak je je eigen voorraad.

2. Kies altijd voor volkoren

Je hebt koolhydraten nodig voor je energie, maar als je diabetes hebt, moet je goed opletten hoeveel koolhydraten en welke koolhydraten je eet. Wees spaarzaam met graanproducten en als je ze eet, kies altijd de volkorenvariant van pasta, brood, rijst en dergelijke. 

3. Ga voor extra vierge olijfolie 

Olijfolie is heel gezond omdat het voor het grootste deel uit enkelvoudig onverzadigd vet bestaat. Hierdoor verbetert olijfolie het cholesterolgehalte in je bloed. Kies zo mogelijk voor extra vierge olijfolie omdat hier de meeste vitamines in zitten. Voor bakken en braden kun je gewone olijfolie gebruiken.

Tamara: “Leefstijlverbetering is een enorme kans op een gezonder en fitter leven. Probeer het een paar maanden uit en merk wat het met je doet.”

4. Niet verzadigd? Vul je maaltijd met noten, pitten en zaden

Je kent het wel: je eet een gezonde salade en na een half uurtje heb je weer trek… Zorg daarom dat je salade goed vult door noten, pitten, zaden, olijfolie, ei of avocado toe te voegen. Het is gezond én je krijgt er een verzadigd gevoel van.

5. Eet voldoende per maaltijd

Eet liever drie grote maaltijden op een dag, dan allemaal kleine tussendoortjes. Hierdoor haalt je lichaam tussen de maaltijden door zijn energie uit de vetverbranding. Zorg dus dat je genoeg eet en verzadigd bent na je maaltijd.

Regie

Een beetje minder eten en meer bewegen: zo simpel is het veranderen van je leefstijl helaas niet. Door je voedingspatroon aan te pakken, neem je zelf de regie in handen en houd je je diabetes beter onder controle. Probeer het nu en merk het verschil. Zet ‘m op!

Bekijk onze pagina’s over voeding voor meer informatie