Diabetesvereniging Nederland

Sla het menu over
  • Contact
  • Informatie voor
  • Over DVN
  • Inloggen
help mee

CBR-nieuws: hypo unawareness en rijgeschiktheid

Diabetesvereniging Nederland (DVN) krijgt de laatste weken veel vragen over hypo unawareness in relatie tot het rijbewijs. DVN ging in gesprek met het CBR om een en ander in perspectief te zetten en inzicht te geven in de praktijk.

CBR-nieuws: hypo unawareness en rijgeschiktheid

Dit is een nieuwsartikel uit 2021. De actuele situatie vind je op: Autorijden en diabetes

 

Hoe zit het met hypo unawareness en mijn rijbewijs?

Deze vraag krijgen we bij DVN regelmatig binnen. DVN ging in gesprek met het CBR om een en ander in perspectief te zetten.

Hypo unawareness en rijgeschiktheid in de wetgeving

In de Nederlandse wetgeving staat dat mensen met Hypo-unawareness niet rijgeschikt worden bevonden. "Voor alle vormen van diabetes mellitus geldt: Personen met hypo-unawareness zijn ongeschikt voor alle rijbewijzen. Iemand kan weer geschikt worden verklaard als de waarschuwingssignalen weer aanwezig zijn en het zelfzorggedrag door een diabetesdeskundige als adequaat wordt ingeschat." 

Wat is hiervan het ongewenste gevolg

Letterlijk genomen zou dit betekenen dat tot 40% van de mensen met diabetes type 1 geen rijbewijs zou krijgen. Wij krijgen dan ook regelmatig signalen dat mensen met beginnende of lichte hypo unawareness dat niet durven te melden bij hun zorgverlener. Wat nadelig is voor de persoon zelf, maar ook gevaarlijk kan zijn voor iedereen in het verkeer. Want hoe meer hypo unaware zonder behandeling, hoe meer hypo’s iemand krijgt, hoe meer unaware iemand wordt en zo gaat de spiraal door totdat iemand mogelijk zijn bewustzijn verliest tijdens het auto rijden.

Uit de praktijk blijkt: maximaal 1% is niet rijgeschikt

Uit het gesprek met het CBR blijkt dat maximaal 1% van de mensen met diabetes type 1 niet rijgeschikt is. Het gaat er voor de rijgeschiktheid voornamelijk om of iemand alsnog lichamelijke waarschuwingssignalen krijgt, vóórdat er vermindert bewustzijn optreed. En of iemand überhaupt adequaat met hypo’s omgaat. Voor de veiligheid van deze 1% en medeweggebruikers is het belangrijk dat deze regels worden nageleefd, maar uiteraard beseffen wij dat het voor die 1% een grote impact kan hebben om niet-rijgeschikt verklaard te worden.

Waar zit het verschil tussen wetgeving en praktijk?

Het kan zo zijn dat iemand hypo’s, tussen bijvoorbeeld waarde 3 en 4 niet meer voelt, maar daar onder wel. Als deze persoon adequaat met hypo’s omgaat, dan zal hij/zij doorgaans alsnog rijgeschikt worden verklaard.

Wat kan ik zelf doen om mijn rijgeschiktheid te behouden?

Het blijft altijd uitermate belangrijk om te meten voor het autorijden. Zorg dat je je goed bewust bent van welke invloed insuline en voeding heeft op jouw waardes. En zorg dat je altijd snelle suikers op zak hebt.

Hoe bespreek ik dit met mijn zorgverlener

Mensen die hypo-signalen niet meer goed voelen adviseren wij dit dan ook om dit toch altijd met de zorgverlener te bespreken. Samen kunnen jullie dan beslissen wat er nodig is om hier adequaat mee om te gaan. Een rtCGM bijvoorbeeld kan er voor zorgen dat door de uitgebreide alarmering iemand voor de hypo al gewaarschuwd wordt. En Hybrid Closed Loop systemen kunnen de insuline toediening bijsturen zodat er minder hypo’s zijn. 

Loop je tegen een probleem aan rondom diabetes en je rijbewijs/rijgeschiktheid en ben je lid van DVN, neem dan contact met ons op.

Meer lezen:

Diabetes en autorijden
CBR en rijbewijs
7 tips voor autorijden met diabetes

Terug naar het overzicht

Help je mee voor bredere vergoedingen?Want voluit leven is voor iedereen van belang.
WORD LID