diabeteszorg

Diabetesvereniging Nederland

Sla het menu over
  • Contact
  • Informatie voor
  • Over DVN
  • Inloggen
help mee

Beweegrichtlijnen 2017: meer bewegen is beter

Er is veel gezondheidswinst te boeken als Nederlanders meer zouden gaan bewegen. De Gezondheidsraad adviseert de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te stimuleren dat mensen blijvend meer bewegen en minder stilzitten. Dat schrijft de Gezondheidsraad in haar advies Beweegrichtlijnen 2017, dat afgelopen maand verscheen.

Beweegrichtlijnen 2017: meer bewegen is beter

Gunstige effecten

Bewegen heeft bij iedereen een gunstig effect op de gezondheid. Of je nu diabetes hebt of niet. Bij volwassenen en ouderen verlaagt bewegen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en depressie. Heb je al diabetes, dan blijft bewegen heel belangrijk. Je cellen worden door lichaamsbeweging gevoeliger voor insuline! Uit onderzoek blijkt ook dat de gunstige effecten toenemen naarmate de hoeveelheid beweging toeneemt.

Wat staat er in?

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen luidt als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

 

Voor kinderen en jongeren is er een aangepaste richtlijn. Meer informatie op de site van de Gezondheidsraad.

 

Terug naar het overzicht

Met anderen praten over hulpmiddelenwant diabetes heb je niet alleen