Diabetesvereniging Nederland

Sla het menu over
  • Contact
  • Informatie voor
  • Over DVN
  • Inloggen
help mee

8 Tips om te ontspannen (en corona te ontvluchten)

Heb jij sinds de corona-epidemie meer stress en spanning in je lijf? Niet zo gek volgens DVN columniste Stefanie Rondags. De continue nieuwsstroom maakt het er niet beter op. Daarom heeft Stefanie 8 tips bedacht, om te ontspannen (en corona te ontvluchten!).

8 Tips om te ontspannen (en corona te ontvluchten)

Nu de corona-epidemie al enkele maanden voortduurt, kan het 'even geen corona' -gevoel je bekruipen. Dit is een begrijpelijk gevoel, aangezien je ook niet alleen maar 'aan' kunt staan in je alertheid om het virus niet te krijgen. Het is erg belangrijk om je ontspanning te blijven zoeken en daarin je balans te vinden. Daarom delen we wat tips ter ontspanning van DVN columniste Stefanie Rondags.

8 Tips om te ontspannen in de coronatijd

Als je last hebt van onzekerheid, angst of stress in deze tijd, dan ben je zeker niet de enige. Ook al is het normaal dat je deze gevoelens ervaart, dan is het toch belangrijk om te proberen jezelf wat tot rust te brengen. Zo minimaliseer je de tijd dat je je gespannen voelt. 

  • Beperk je nieuwsconsumptie; kijk niet constant naar het nieuws. Laat corona-gerelateerde berichten op sociale media zoveel mogelijk aan je voorbij gaan. Vraag vrienden en familieleden om je niet te bestoken met artikelen die over de pandemie gaan, hoe goed bedoeld ook. Beperk je tot het belangrijkste nieuws <op gezette tijden> en hou het daarbij. 
  • Praat over je gevoelens. Vraag iemand gewoon even een paar minuten naar je te luisteren, zodat je er niet over blijft malen. Of schrijf erover in je dagboek. Als je moet huilen: huil. Dat lucht op. 
  • Kom in beweging. Ga een stevige wandeling maken (op gepaste afstand uiteraard), volg een sportlesje op YouTube, of dans op je favoriete muziek. Als je lichaam vol stresshormonen zit, dan is dit een goede manier om die kwijt te raken. 
  • Leid jezelf af. Lees een fijn boek, kijk een serie, maak of luister muziek en zing uit volle borst mee, of ga een klusje doen in en om het huis. Wat je ook doet, kies een activiteit waarin je helemaal op kan gaan. 
  • Spreek jezelf geruststellend toe. Bedenk wat je tegen een ander zou zeggen, die ook bang is, of bedenk hoe anderen hierover denken, die minder bang zijn dan jij. Schrijf het ergens op, en hang het in het zicht, zodat je jezelf er constant aan herinnert. 
  • Maak het jezelf comfortabel. Ga in bad, of neem een douche. Doe lekkerzittende kleding aan. Wikkel jezelf in een dekentje op de bank. Hoe fijner je omgeving voelt, hoe beter je zult kunnen ontspannen.
  • Knuffel met je geliefden. Maak gebruik van het kalmerende effect dat lichaamscontact heeft. Bij gebrek aan een (gewillige) knuffelpartner kun je ook jezelf masseren of vasthouden; dat voelt misschien wat gek, maar ook dit kan geruststellend voelen. 
  • Doe aan yoga. Doe ademhalingsoefeningen door een poosje rustig diep in en uit te ademen, met je handen op je buik. Wat goed werkt is 4 seconden inademen en 7 tellen uitademen. Mediteer door enkele minuten op één punt te focussen en je gedachten voorbij te laten drijven als wolkjes. Visualiseer door je ogen te sluiten en een tijdje aan een hele fijne plek of bezigheid te denken. Komt er toch een gedachte voorbij? Veroordeel deze dan niet en ga rustig terug naar je ademhaling en focus.

Meer lezen

 

 

Terug naar het overzicht

Met anderen praten over hulpmiddelenwant diabetes heb je niet alleen