Diabetesvereniging Nederland

Sla het menu over
  • Contact
  • Informatie voor
  • Over DVN
  • Inloggen
help mee

7 tips om te beginnen met sporten

Wil je beginnen met bewegen of sporten en dit ook vol houden? Maak dan een plan en zet het op papier. Een duidelijk plan kan ervoor zorgen dat je actief wordt en blijft!

7 tips om te beginnen met sporten
  1. Vraag jezelf af waarom je wilt bewegen of sporten. Is dat om je beter te voelen? Om soepeler te worden? Om gewicht te verliezen? Om sterker te worden? Om meer energie te krijgen? Om minder stress te voelen? Om fit te blijven ondanks de diabetes? Om het risico op complicaties te verminderen?
     
  2. Heb je eenmaal helder wat je beweegredenen zijn, stel dan doelen. Dat motiveert en eenmaal gehaald geeft een doel een prettig gevoel. Check bij je arts of de doelen realistisch zijn.
     
  3. Bedenk wat voor bewegingsvormen je aanspreken en probeer die uit. Geschikte sporten voor mensen met diabetes zijn bijvoorbeeld: wandelen, zwemmen, golfen, fietsen, joggen, dansen, gymnastiek, yoga, tai chi, handbal, basketbal, volleybal en badminton.
     
  4. Stel een trainingsprogramma op. Is het trainingsdoel ‘fit blijven’, dan is een richtlijn: twee tot drie keer per week gedurende 20-30 minuten bewegen bij een zwaarte van 70-80 procent van de maximale hartfrequentie. Dit laatste wil zeggen dat je net niet buiten adem raakt en tijdens het sporten of bewegen nog kunt praten zonder te hijgen. Wissel trainingsdagen af met rust- en hersteldagen.
     
  5. Bespreek met je arts of eventuele trainer wat de beste trainingsmomenten zijn, wanneer je het beste je bloedglucosegehalte kunt meten, hoe problemen met bloedglucosegehalte kunnen worden voorkomen en hoe je de voeten moet inspecteren voor en na het bewegen.
     
  6. Schrijf doelen op en houd vorderingen bij: wat heb je gedaan, hoe ging het, hoe voelde je je en welke problemen kwam je tegen? Zo’n ‘logboek’ kan handig zijn voor het maken van nieuwe doelen of het aanpassen van het programma.
     
  7. Een gehaald doel vraagt om een beloning. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op een bloemetje. En geef vooral niet op. Als de eerste poging niet lukt, probeer het dan nog een keer, of zoek een andere bewegingsvorm. Ook wandelen, tuinieren en traplopen kun je opnemen in je trainingsprogramma!
Terug naar het overzicht

Met anderen praten over hulpmiddelenwant diabetes heb je niet alleen