25 juli 2018 | Type 1 | Type 2 | Behandeling | Medicijnen

4 diabetes-tips tijdens de hitte

Het Nationaal hitteplan is van kracht. 4 tips om met je diabetes om te gaan in de hitte.

 

1. Symptomen niet verwarren.

Op de site van het RIVM staat:

“Langdurig aanhoudende hitte kan leiden tot klachten van vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Mensen kunnen huidproblemen krijgen zoals jeuk en uitslag met blaasjes. Tenslotte is bij aanhoudende hitte uitdroging en oververhitting een risico. In het ergste geval kunnen mensen hieraan overlijden. Symptomen van uitdroging en oververhitting zijn misselijkheid, spierkrampen, uitputting, flauwvallen en bewusteloosheid.”

Bij hoge bloedsuikerwaarden kun je ook hoofdpijn krijgen, misselijk worden, je uitgeput voelen en drink je ook veel. Huidproblemen komen veel voor bij mensen met diabetes, omdat de huid van mensen met diabetes gevoeliger is voor verbranding, beschadiging en uitdroging (en daardoor jeuk, irritatie, en schilfering). Ook de doorbloeding van de huid is bij mensen met diabetes vaak een probleem. Komt de jeuk die je hebt dus door de uitdroging/hitte? Hoe hoger de bloedglucosewaarde, hoe groter de kans op huidproblemen. Bij een gemiddelde bloedsuiker die binnen de streefwaarde ligt (4 – 8 mmol) zullen de problemen aanzienlijk minder zijn. Is het dus de hitte als je die klachten hebt?

2. Toch verbrand?

Let als je toch verbrand bent goed op je bloedsuikerwaarden. Je waarden zullen stijgen, je huid droogt uit en raakt beschadigd, allergieën treden op en dat leidt weer tot hogere glucosewaarden. Het advies is: gebruik een zonnebrand met een hoge beschermingsfactor, houd in de gaten dat het voor mensen met diabetes even belangrijk is om de vochtbalans in de gaten te houden als voor ouderen en zorg voor goede nazorg door te smeren met huidcrème of after-sun.

3. Veranderingen door de hitte maken alles anders: meet!

Beweging: Je beweegt misschien minder, zeker op het heetst van de dag. Je zwemt in je vrije tijd meer of fietst misschien meer naar je werk. Elke beweging kost meer energie als het heet is. (Niet) bewegen heeft invloed op je bloedsuikerwaarden.
Eten: Je eet anders, later, minder, vaker ijs, meer sla of BBQ zonder koolhydraten (op de zoete aardappelen na). Andere koolhydraten en hoeveelheden hebben andere bloedsuikerwaarden tot gevolg.
Medicatie werkt beter: De hitte zorgt dat je lijf insulinegevoeliger wordt, door een snellere stofwisseling. Insuline en bloedsuikerverlagende medicatie hebben daardoor meer effect. Dit verlaagt je bloedsuiker.
Nachtrust: Je slaapt veel later, woelt meer door de hitte, wordt supervroeg wakker doordat je uit je bed drijft of valt onder een parasolletje in slaap. Slaap(gebrek) heeft invloed op je bloedsuikers.
Alcohol: Een zomers rosétje, Sangria, speciaal biertje, cocktail, limoncello, mojito, aperol spritz of iets anders met alcohol drink je nu makkelijker weg. Alcohol heeft effect op je bloedsuikerwaarden. Ze zullen eerst stijgen door de koolhydraten in de drank, maar dalen uren later nog door door de alcohol.

Al met al hebben we maar 1 advies: meet, meet, meet.

4. Lees meer tips

Meer tips en aandachtspunten over hoe je omgaat met diabetes en warmte inspireren je vast.

Alles over alcohol.
Animatie over alcohol.
Alles wat je wilt weten over bloedglucosewaarden.