23 juli 2019 | Type 1 | Type 2 | Behandeling | Medicijnen | Vakantie

3 diabetes-tips tijdens de hitte

Vanaf vandaag is het Nationaal hitteplan actief voor heel Nederland. Het hitteplan is bedoeld als waarschuwing voor hitte (boven de 27 graden) en de risico’s die daarbij horen. Om extra te letten op kwetsbare mensen, zoals chronisch zieken, mensen met overgewicht en mensen in verzorgingshuizen. 3 tips hoe je omgaat met deze hitte als je diabetes hebt.

 

1. Haal de symptomen niet door elkaar

Op de site van het RIVM staat:

“Langdurig aanhoudende hitte kan leiden tot klachten van vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Mensen kunnen huidproblemen krijgen zoals jeuk en uitslag met blaasjes. Tenslotte is bij aanhoudende hitte uitdroging en overhitting een risico. In het ergste geval kunnen mensen hieraan overlijden. Symptomen van uitdroging en oververhitting zijn misselijkheid, spierkrampen, uitputting, flauwvallen en bewusteloosheid." 

Bij hoge bloedsuikerwaarden kun je ook hoofdpijn krijgen, misselijk worden, je uitgeput voelen en drink je ook veel. Huidproblemen komen veel voor bij mensen met diabetes, omdat de huid van mensen met diabetes gevoeliger is voor verbranding, beschadiging en uitdroging (en daardoor jeuk, irritatie, en schilfering).

Ook de doorbloeding van de huid is bij mensen met diabetes vaak een probleem. Komt de jeuk die je hebt dus door de uitdroging/hitte? Hoe hoger de bloedglucosewaarde, hoe groter de kans op huidproblemen. Bij een gemiddelde bloedsuiker die binnen de streefwaarde ligt (4 – 8 mmol) zullen de problemen aanzienlijk minder zijn. Is het dus de hitte als je die klachten hebt?

2. Voorkom verbranding

Zorg ervoor dat je niet verbrandt, blijf uit de directe zon tussen 12 - 16 uur en zoek de schaduw op. Smeer je goed in met een hoge factor als je naar buiten gaat. Zorg dat je regelmatig water drinkt.

Toch verbrand? Let dan extra goed op je bloedsuikerwaarden! Je waarden zullen stijgen, je huid droogt uit en raakt beschadigd, allergieën treden op en dat leidt weer tot hogere glucosewaarden. Smeer je na de zonnige dag in met een vochtinbrengende huidcrème of verkoelende after-sun.

3. Veranderingen door de hitte maken alles anders: meet!

Beweging: Doe het rustig aan, zeker op het heetst van de dag. Als je gaat zwemmen of fietsen, bedenk dan dat elke beweging meer energie kost als het zo heet is. (Niet) bewegen heeft invloed op je bloedsuikerwaarden. Dus houd het in de gaten door vaker te meten.

Eten: Je eet anders, later, minder, vaker ijs, meer sla of BBQ zonder koolhydraten (op de zoete aardappelen na). Andere koolhydraten en hoeveelheden zorgen voor andere bloedsuikerwaarden.

Medicatie werkt vaak beter: De hitte zorgt dat je lijf insulinegevoeliger wordt, doordat je een snellere stofwisseling hebt. Insuline en bloedsuikerverlagende medicatie hebben daardoor meer effect. Dit verlaagt vaak je bloedsuiker.

Nachtrust: Je slaapt veel later, woelt meer door de hitte, wordt supervroeg wakker doordat je uit je bed drijft of valt onder een parasolletje in slaap. Slaap of met name het gebrek eraan, heeft invloed op je bloedsuikers.

Alcohol: Een zomers rosétje, sangria, speciaal biertje, cocktail, mojito of iets anders met alcohol drink je nu makkelijker weg. Alcohol heeft effect op je bloedsuikerwaarden. Ze zullen eerst stijgen door de koolhydraten in de drank, maar dalen uren later nog door door de alcohol. Beter is om het met dit weer je drankje te laten staan. Drink er anders voldoende water bij.

Het belangrijkste advies: MEET, MEET en MEET.

Lees meer