Word lid en maak het verschil
Word lid
Diabetesvereniging Nederland lanceert met partners bewustwordingscampagne ’24/7 Diabetes’

28 augustus 2024

Diabetesvereniging Nederland lanceert met partners bewustwordingscampagne ’24/7 Diabetes’

Gezamenlijk persbericht – Diabetesorganisaties bundelen krachten voor bredere bewustwording over de ziekte. De Campagne ‘24/7 Diabetes’ maakt uitdagingen van leven met diabetes zichtbaar

Rotterdam, 28 augustus 2024 – In Nederland hebben ongeveer 1,2 miljoen mensen* diabetes. Toch is er bij de gemiddelde Nederlander nog relatief weinig bekend over de vergaande gevolgen in het dagelijks leven van mensen die er continu mee moeten leven. Dat kan zo niet langer, vinden Diabetes+, Diabetesvereniging Nederland en Dexcom. Zij lanceren vandaag de campagne ‘24/7 Diabetes’ om aandacht te vragen en meer begrip te creëren voor de ziekte en de impact ervan. De campagne kwam tot stand met de hulp van mensen met diabetes, artsen en andere deskundigen uit het vakgebied. Vijf mensen met diabetes staan centraal in de campagne.  

Sebastiaan Kam (29 jaar) uit Den Haag is een van de gezichten uit de campagne: “Toen ik de diagnose diabetes kreeg, was er geen rolmodel om me aan op te trekken. Dat heb ik enorm gemist terwijl ik leerde omgaan met deze ziekte. Daarom zet ik me nu in als ambassadeur, om anderen te helpen en het gat op te vullen dat ik zelf heb ervaren. De tekst bij mijn beeld in de campagne, ‘twee fulltime jobs’, raakt precies de kern. Ik vind het tof dat meerdere partijen samenwerken om meer bekendheid rondom diabetes te creëren. Ik ben trots om hier deel van uit te maken.”

Ingrijpend en toch onzichtbaar
Mensen met diabetes hebben de ziekte 24 uur per dag, 7 dagen per week. Als je diabetes hebt, maakt je alvleesklier te weinig of geen insuline aan óf reageert je lichaam niet (meer) goed op insuline. Dat verschilt per type diabetes. Het heeft grote gevolgen, zowel op korte als lange termijn. Je loopt risico op ernstige klachten aan voeten, zenuwen, ogen, nieren en hart- en bloedvaten. Cas de Heus van Diabetes+ is vanaf het eerste uur betrokken bij de campagne: “Het is belangrijk dat deze campagne er is. Diabetes heeft enorme impact op de levens van miljoenen mensen die het hebben, maar ook op hun geliefden. Zelfs aan je directe familie of vrienden is het haast niet uit te leggen wat de ziekte continu met je doet. Er is nog een grote groep mensen daarbuiten die niet weet dat je met diabetes de hele dag door cruciale keuzes moet maken. Het feit dat je het hebben van de ziekte nooit even kan uitschakelen en continu bezig bent met het monitoren van je glucosewaardes om cruciale keuzes te maken. Over eten en drinken, slapen en werken, inspannen en ontspannen. Want alles wat je doet of niet doet, beïnvloedt je glucosewaarden en dus jouw gezondheid op korte en lange termijn. Een beetje meer begrip hiervoor kan veel verschil maken voor mensen met diabetes.”

Lancering
De campagne bestaat uit de website 24-7diabetes.nl waar diabetesverhalen worden uitgelicht, (online) advertenties, verhalen op social media en een fysieke experience waarmee mensen kunnen ervaren wat het inhoudt om te leven met diabetes. Deelnemers ervaren de keuzes die mensen met diabetes op een dag moeten maken en de uitdagingen waarmee zij te maken krijgen. Elike van Bronkhorst, Marketing Manager bij Dexcom: “Met de campagne willen we de veerkracht en toewijding laten zien die nodig zijn voor een leven met diabetes. Mensen met diabetes zijn krachtig. Zij dealende hele dag door met hun ziekte. Ondanks de technologische ontwikkelingen van de laatste jaren zoals rt-CGM en hybrid-closed-loop systemen die mensen meer inzicht en rust geven, blijft diabetes een mega impact hebbenop je leven.” Edith Mulder, directeur van Diabetesvereniging Nederland, lanceert de campagne vol trots: ‘’Voluit leven met diabetes, dat is waar we voor staan. De impact van diabetes is namelijk enorm. Diabetes is er altijd en vraagt altijd je aandacht. Je bent dag in en dag uit bezig met je lijf. Met je waarden. Met de invloed van eten, bewegen, stress, slapen. Goede zorg, begrip en meer kwaliteit van leven voor alle mensen met diabetes zijn enorm belangrijk. Daar draagt bewustwording aan bij. Daarom steunen we deze campagne met hart en ziel.’’ De aftrap van de campagne en de onthulling van de experience vonden vandaag plaats in Rotterdam in het bijzijn van de samenwerkende partners, Dexcom Warriors‡ die centraal staan in de campagne en hun geliefden.

De campagne is een initiatief van Dexcom. Al lange tijd werkt de pionier en marktleider in technologie aan meer bekendheid voor diabetes om de innovatieve technologie van continue glucosemonitoring toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijke groep mensen.

* Bron: Stichting Het Nivel
Bron: UMC Utrecht
‡ Dexcom Warriors zijn gesponsorde ambassadeurs van Dexcom

Deel artikel
Meisje op slaapkamer
Word nú lid

Voluit leven met diabetes. Dat is waar Diabetesvereniging Nederland voor staat. Samen zetten we ons in voor goede zorg en een beter leven voor alle mensen met diabetes.

Word nú lid