Diabetes burnout

24 uur per dag met je diabetes bezig zijn en nóg niet het resultaat zien dat je wilt. Dat is heel frustrerend en vermoeiend. Vooral als je weet hoe belangrijk goede bloedglucosewaarden zijn. Dit kan leiden tot een diabetes burnout.

Je doet bijvoorbeeld zo je best, maar houdt toch een hoog HbA1c. Ondanks dat je 7 x per dag meet of je gewicht daalt maar niet terwijl je er alles aan doet. Dit zorgt voor angst- en schuldgevoelens. Je gaat nog meer je best doen, maar uiteindelijk wordt het je te veel. Je hebt het gevoel dat je het niet meer aankunt.

Word lid

Krijg persoonlijk advies en hulp om voluit te leven met je diabetes.

Verminderde aandacht voor je diabetes

Meestal besteden mensen met een diabetes burnout minder aandacht aan zelfregulatie en medicatie. Je zegt afspraken en controles af en meet niet meer. Heb je een diabetes burnout ,dan beland je vaak in een vicieuze cirkel: je raakt ontregeld en je gevoel over je diabetes wordt alleen maar slechter.

Verschil met burnout

Een diabetes burnout is iets anders dan een burnout. Bij een burnout doe je vaak langdurig meer dan je aankunt. Als je een diabetes burnout hebt, kun je wel gewoon functioneren in je dagelijkse werk. Je wilt alleen tijdelijk niets met je diabetes. De dagelijkse stress die diabetes levert wordt te groot. Juist mensen die weten hoe belangrijk goede glucosewaarden zijn, lopen risico op een diabetes burnout.

Verschil met depressie

Een diabetes burnout is geen depressie. Het kan wel leiden tot een depressie. Als je een depressie hebt, ben je vaak somber over alles. Bij een diabetes burnout gaan de negatieve gevoelens meestal alleen over je diabetes. Naast de geestelijke gevolgen heeft depressie ook lichamelijke effecten zoals slaap- en eetproblemen en vermoeidheid.

Tips bij een diabetes burnout

  • Vraag hulp aan je behandelaar(s). Zij kunnen je als het nodig is doorverwijzen naar een psychotherapeut met kennis van diabetes. Hoe eerder de situatie herkend wordt, hoe beter.
  • Blijf bewegen. Dit verbetert je stemming en heeft een positief effect op je diabetes.
  • Let op je voeding: eet regelmatig en gezond. Gebruik bij voorkeur geen alcohol, dit vertraagt je herstel.
  • Onderneem leuke activiteiten waar je energie van krijgt met anderen.
  • Probeer mild voor jezelf te zijn. Het ligt niet aan jou, maar aan de last die diabetes veroorzaakt. Je kan een diabetes burnout overwinnen.
Word lid

Word lid

Krijg persoonlijk advies en hulp om voluit te leven met je diabetes.

Met anderen praten over depressie of burnout bij diabetes

Lees ook

Acceptatie

Acceptatie

Je diabetes accepteren is belangrijk. Maar niet eenvoudig. Hoe pak je het aan?

Brechtjes verhaal

Brechtjes verhaal

Brechtje (23) voelt zich soms onbegrepen. “Ik wil roepen: neem het een dag over!'

Wat is er te doen?

Wat is er te doen?

Andere mensen met diabetes ontmoeten kan je helpen. Bekijk ons activiteitenoverzicht!