Slaapproblemen

Als je diabetes hebt, is het erg belangrijk om zo goed mogelijk te slapen. Een slechte nacht (minder dan 6 uur) zorgt voor verstoorde bloedsuikerwaarden. Slaap je regelmatig slecht, dan kunnen de verstoorde waarden op de lange termijn schade veroorzaken aan bloedvaten en organen. Wat kun je zelf doen en wanneer heb je hulp nodig? 

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een wisselend slaapritme of een slechte nachtrust een negatief effect heeft op je bloedsuiker. Je insulinegevoeligheid neemt af. Zelfs als je geen diabetes hebt. Het is daardoor lastig om de bloedsuiker op peil te houden.

Word lid

Blijf op de hoogte van het laatste diabetesnieuws. En ontvang praktische tips en hulp over jouw leven met diabetes.

Slecht slapen bij diabetes type 1

Je kunt om verschillende redenen een slechte nacht hebben. Bijvoorbeeld omdat een hypo je slaap verstoort en als reactie een hoge nuchtere waarde geeft. Het is belangrijk om na een slechte nacht bij je ontbijt meer insuline toe te dienen, om je verhoogde waardes te verlagen. 

Kinderen die slecht slapen, hebben overdag vaak meer last van stemmingswisselingen en gedragsproblemen. Zodra je ouder wordt, neemt de kans om een slaapstoornis te ontwikkelen toe. 

Op deze pagina lees je meer informatie over meest voorkomende slaapstoornissen bij diabetes. Neem contact op met je behandelaar als je regelmatig slecht slaapt.

Slecht slapen bij diabetes type 2

Regelmatig slecht slapen verhoogt het risico op obesitas en diabetes type 2. Mensen die al diabetes type 2 hebben, hebben een verhoogd risico op een slaapstoornis. Zo heb je bijvoorbeeld 2 tot 3 keer meer risico om slaapapneu te ontwikkelen, met name bij overgewicht. Bij slaapapneu stokt je ademhaling langer dan 10 seconden, meer dan 10 keer per uur.

Een ander veelvoorkomend probleem bij type 2 is het meerdere malen moeten plassen gedurende de nacht. Hieruit kan blijken dat je een verhoogde bloedsuiker of hartfalen hebt. Met een bloedglucosemeter weet je snel of je bloedsuiker verhoogd is. Daar kun je de behandeling dan op aanpassen. In het geval van hartfalen, zal een arts deze diagnose moeten stellen.

Neem contact op met je behandelaar als je regelmatig slecht slaapt.

Slaapstoornissen

Mensen met diabetes, overgewicht en/of een hoge bloeddruk hebben een grotere kans (ongeveer 54%) om een slaapstoornis te ontwikkelen. Bij een slaapstoornis slaap je ten minste 3 maanden, vaker dan 3 keer per week slecht. Bespreek met je arts of behandelaar hoe je de slaapstoornis kunt aanpakken, om de kans op ernstige complicaties te verkleinen. Mogelijke vormen:

Slapeloosheid (Insomnia): wel willen slapen, maar het lukt niet

Slapeloosheid kan verschillende oorzaken hebben, zoals sociale en hormonale veranderingen, bijwerkingen door medicatie, pijn en andere lichamelijke ongemakken. Denk aan:

  • Verstoorde biologische klok: je dag- en nachtritme is ontregeld (bijv. door ploegendiensten).
  • Rusteloze benen (RLS): vervelend gevoel in je benen in de avond/nacht.
  • Periodieke bewegingen van ledematen (PLMS): daardoor overdag gevoel van niet uitgerust zijn.
  • Pijnlijke neuropathie: die met name klachten geeft in de nacht en bij stilzitten.

Ook je slaapomgeving en je voorbereiding op het naar bed gaan kan een rol spelen. Lees onderaan deze pagina onze tips voor een goede nachtrust.

Slaapapneu: ademhaling stokt langer dan 10 seconden, meer dan 10 keer per uur

Slaapapneu is een ernstige slaapstoornis. Als je je er te lang mee doorloopt, kan het zuurstoftekort op langere termijn onherstelbare schade veroorzaken aan de ogen, zenuwen, nieren, hart- en bloedvaten.

Slaapapneu merk je zelf tijdens het slapen vaak lastig op. Het kan je partner wel opvallen dat je snurkt of een onregelmatige ademhaling hebt. Overdag kun je er hoofdpijn en concentratieproblemen door krijgen en je erg vermoeid, futloos en prikkelbaar voelen. Sommige mensen voelen zich zelfs depressief. 

Heb ik apneu? Doe de test op de website van de apneuvereniging.

Vertoon je meer dan 6 van de genoemde kenmerken? Ga dan met de uitslag van deze test naar je huisarts/behandelaar. Je krijgt dan een verwijzing voor een slaaponderzoek via een slaapcentrum. Op basis daarvan komt er een definitieve diagnose en oplossingen om je slaapapneu aan te pakken.

Tips voor een goede nachtrust

  • Eet niet te zwaar, vet of veel. Eet liever kleinere maaltijden verspreid over de dag.
  • Drink zo min mogelijk cafeïne en theïne, drink een kruidenthee in plaats van koffie en gewone thee.
  • Zorg voor voldoende beweging gedurende de dag. Mensen die tenminste 30 minuten per dag matig intensief bewegen (zoals wandelen en fietsen) slapen beter.
  • Bouw rustig je dag af: maak een korte wandeling, lees een ontspannend boek, neem een bad. 
  • Vermijd een paar uur voordat je gaat slapen je tv, telefoon en tablet.
  • Probeer elke dag op dezelfde tijd te gaan slapen en wakker te worden. Probeer tussen de 7 en 8 uur slaap te halen. Elk weekend lang uitslapen? Beter van niet.
  • Maak je slaapkamer donker en rustig: zorg voor goede gordijnen en haal je rommel uit het zicht.
  • De beste temperatuur om te kunnen slapen in de slaapkamer is rond de 18 graden. Ventileer de kamer door de luchtroosters open te houden of je raam op een kier te zetten.
  • Zorg voor een goed bed dat past bij je gewicht en lengte, investeer in een goed matras.
  • Doe een ontspannende ademhalingsoefening, bewust ademhalen maakt vaak slaperig. Verdiep je eens in mindfulness of meditatie.
     

Helpt niets van de bovenstaande tips, blijven je bloedsuikerwaarden in de ochtend te hoog en gaat je slaapprobleem niet over? Schakel hulp in en bespreek met je arts/behandelaar om je slaapprobleem aan te pakken.

Word lid

Word lid

Blijf op de hoogte van het laatste diabetesnieuws. En ontvang praktische tips en hulp over jouw leven met diabetes.

Lees ook

Lichamelijke complicaties

Lichamelijke complicaties

Diabetes kan voor lichamelijke complicaties zorgen. Hoe beperk je ze? Wij leggen het uit!

Zenuwen

Zenuwen

Diabetes kan je zenuwen beschadigen. Dat heet neuropathie. Lees wat je ertegen kan doen.

Stel ons je vragen

Stel ons je vragen

Wij organiseren informatieve bijeenkomsten over complicaties. Bekijk welke bij jou in de buurt zijn!

Praten over slaapproblemen want diabetes heb je niet alleen