Vertellen over diabetes

Ongeveer 6.000 kinderen tussen 0 en 18 jaar hebben diabetes type 1. Als je kind diabetes heeft, is de kans dus best groot dat hij of zij de enige in de omgeving is.

Veel mensen weten niet wat het inhoudt om diabetes type 1 te hebben. Ze snappen niet dat je moet prikken, meten, insuline gebruiken en letten op wat je eet. Vertellen over diabetes kan helpen om begrip te krijgen.

Help jij ons?

Word lid, doneer of zet je in voor een beter leven met diabetes.

Als je kind zelf iets wil vertellen

We hebben een spreekbeurt gemaakt die kinderen kunnen gebruiken. Hierin staat wat diabetes is, hoe het ontstaat en hoe het is om diabetes te hebben. Omdat de tekst van de spreekbeurt kort en bondig is, hebben we ook extra informatie over diabetes. Die kan je kind gebruiken om het verhaal te oefenen. 

Tips: 

  • Laat je kind vertellen over wat hij of zij zelf heeft meegemaakt. Eigen belevenissen spreken leeftijdsgenootjes meer aan dan theorie.
  • Je kind kan de spullen laten zien die hij of zij nodig heeft: meter, insulinepen- of pomp, stripjes, dextro.
  •  Hij of zij kan laten zien hoe het werkt, bijvoorbeeld hoe je je bloedglucose meet.

 

In gesprek met leerkrachten en begeleiders

Voor leerkrachten en begeleiders is het belangrijk om te weten wat diabetes is. Waar moeten ze rekening mee houden? Wat kunnen en mogen ze zelf doen en wat kunnen ze van jou als ouder verwachten? Door zelf ook in gesprek te gaan en blijven zorg je voor begrip. Zo krijgt je kind de goede begeleiding.

Word lid van de SugarKidsClub!

Word lid van de SugarKidsClub!

Maak je kind lid van DVN en krijg het gratis lidmaatschap van de SKC er bij.
Met andere ouders praten over kinderen met diabetes

Lees ook

Wat is diabetes type 1?

Wat is diabetes type 1?

Handige uitleg over wat het is, hoe je het herkent en de behandeling.

Je kind heeft diabetes

Je kind heeft diabetes

Een kind met diabetes vraagt extra zorg. Lees hoe wij je hier bij kunnen helpen.

School

School

Kinderen met diabetes gaan gewoon naar school. Hoe ga je als leerkracht hiermee om?