Bewegen met diabetes type 1

Als je beweegt, gaat je bloedglucose omlaag. Beweeg 30 minuten per dag, daarmee werk je aan een gezond lichaam en verklein je de kans op (latere) klachten en complicaties.

Kom in beweging! Waarom is bewegen belangrijk bij diabetes type 1? Hoe kun je meer  gaan bewegen? Waar kun je extra begeleiding krijgen? Lees onze tips.

Word lid

Krijg persoonlijk advies en hulp om voluit te leven met je diabetes. 

Waarom is bewegen belangrijk?

Bewegen zorgt voor betere controle over je bloedglucose, een lagere bloeddruk, een lager gewicht, betere elasticiteit van de vaten en minder vetten in je bloed. Je werkt aan een gezond lichaam. En je verkleint de kans op complicaties door je diabetes type 1.

Meer bewegen doe je zo!

Met een paar kleine aanpassingen ga je al meer bewegen. Hiermee vergroot je de kans dat de insulinegevoeligheid van je lichaam sterk verbeterd. Dit kun je doen om meer te gaan bewegen:

  • Pak vaker de fiets in plaats van de auto.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Parkeer de auto een stukje verder weg en loop het laatste stukje.
  • Maak na het eten een kleine wandeling.
  • Ga (vaker) lopen met de hond, eventueel met die van je buren.
  • Bel je vaak? Ga dan niet zitten, maar blijf staan en loop rond.
  • Probeer iedere dag 10.000 stappen te zetten.
  • Gebruik een (app) stappenteller.


Bloedglucosewaarden bij beweging

Meet altijd voor het sporten. Meet altijd voor een inspanning je bloedglucosewaarde. Is je bloedglucosewaarde boven de 8 mmol/l en onder de 15 mmol/l, dan kun je gaan flink gaan bewegen!

Bij het gebruik van insuline

Meet altijd voor de inspanning. Neem minimaal 20 gram glucose in vloeibare vorm, als je bloedglucosewaarde lager is dan 5 mmol/l. Zorg voor voldoende brandstof. Bij inspannende activiteiten kun je het beste:

  • 15-30 gram koolhydraten per half uur extra nemen.
  • 0,5 tot 1 liter drinken per uur.


Bij zware en langdurige inspanningen kan de insulinedosis soms met 50% worden verminderd. Dit is afhankelijk van je bloedglucosewaarde. Meet deze dus regelmatig! Als je regelmatig beweegt of sport, is de verbetering van de insulinegevoeligheid blijvend. Dan kun je structureel minder insuline spuiten. Overleg dit met je behandelaar en meet extra om te zien wat dit doet.

Na een heftige inspanning

Je spiercellen vullen na een heftige inspanning hun glucosevoorraad aan, met glucose uit je bloed. Voornamelijk de eerste twee uur na de inspanning. De toegenomen insulinegevoeligheid door de inspanning kan nog wel 24-48 uur aanhouden. Je moet dus extra controleren, om een hypo achteraf te voorkomen.

Extra begeleiding?

Meld je aan bij een sportschool met het keurmerk ‘oog voor diabetes’. De sportschoolmedewerkers hebben kennis van diabetes en weten hoe ze jou moeten begeleiden. Bekijk de sportscholen met oog voor diabetes! Leden van DVN krijgen hier extra voordeel. Vraag hiernaar bij de betreffende sportschool.

Word lid

Word lid

Krijg persoonlijk advies en hulp om voluit te kunnen leven met je diabetes
Met anderen praten over bewegen en diabetes

Lees ook

Hypo

Hypo

Een lage bloedglucosewaarde. Hoe komt het? En wat doe je bij een hypo?

Sporten met diabetes

Sporten met diabetes

Regelmatig sporten houdt je fitter. Waar houd je rekening mee? Lees de tips voor veilig sporten!

Voeding

Voeding

Voeding speelt een belangrijke rol om zo gezond mogelijk te blijven. Hoe zit het met koolhydraten en vetten?